آموزش طراحی کاراکتر را از کجا شروع کنیم؟

لست سکند

طراحی یک کارکتر از جمله هنر‌های بسیار جذاب و فرح بخشی است که به انسان این اجازه را می‌دهد که تمام آنچه از شخصیت‌‎‌های خیالی و رویایی خود در ذهن تصویر‌سازی کرده است برروی کاغذ یا صفحه‌‎ی‌مانیتور پیاده کرده و آن را به دیگران نمایش دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ آموزش، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از آرت‌تول، اما موفقیت‌آمیز بودن این طراحی و نزدیک‌سازی آن به شخصیت‎‌های خیالی نیازمند گذراندن دوره‎‌های بخصوص آموزش طراحی کاراکتر است. در طی این دوره‌‎‌ها فرد با اصول شروع طراحی یک کارکتر آشنا شده و متوجه می‌شود که برای اینکه به فردی حرفه‌‎ای در این زمینه تبدیل شود، به چه ابزار‌هایی و به چه فن‎‌هایی احتیاج دارد. همچنین در طی دوره‌‌ آموزش طراحی کاراکتر یک فرد یاد می‌گیرد که چگونه دانشی را که در طی سال‌‎‌های تحصیلی خود در مدرسه و دانشگاه فراگرفته را به اجرا گذاشته و بتواند با بهره‌‎بری از آن‎‌ها و تمامی اطلاعاتی که در طی دوره‌‎‌ها فراگرفته به طراحی شخصیت‌‎‌های محبوب و خیالی خود بپردازد.

کاراکتر چیست و چگونه خلق می‌شود؟

کاراکتر‌‎‌ها که در حقیقت ساخته و پرداخته ذهن آدمی هستند به واسطه‌‎ی خلاقیت هنرمندان با مهارت طراحی شده و شخصیت پیدا می‌کنند. همانند شخصیت‌‎‌هایی که برای بسیاری از انیمیشن‌‎‌ها و یا حتی فیلم‌‎‌ها و کتاب‌‎‌ها و…. خلق شده و افراد به راحتی تنها با شنیدن نام آن کاراکتر می‌توانند خصوصیات چهره و نوع طراحی و حتی نوع رفتار و شخصیت آن را یادآور شوند.

راز آسمان پایتخت

آیا هر فردی می‌تواند طراحی شخصیت‎‌های خاص را انجام دهد؟

اگرچه در اکثریت مواقع بحث استعداد‌های ذاتی بیشتر از هرچیز نماد پیدا می‌کند و  افراد به علت عدم بهره‌‎مندی استعداد در این امر در ابتدای مسیر از این کار صرفه نظر می‌کنند، اما مسأله‌‎ی علاقه و آموزش طراحی کاراکتر به نسبت استعداد ذاتی از درجه‎‌ی بسیار بالاتری برخوردار است. چراکه به واسطه‌‎ی این سه عنصر انسان سخت‌‎ترین کار‎‌ها را به مرحله‎‌ی وقوع رسانده نتیجه‌‎ی مؤثری را از آن دریافت خواهد کرد. به طوریکه اگر فردی که ذاتاً انسان مستعدی در زمینه‌‎ی نقاشی و طراحی است، به این استعداد خود تکیه کند و دیگر به فکر گذراندن مراحل آموزش طراحی کاراکتر و دنبال کردن اصولی که در این راستا و حرفه‌‎ای شدن در این شغل مؤثر است نباشد، مطمئناً جایگاه چندان بالایی را در این حرفه کسب نخواهد کرد.

درحالی که افرادی که به نسبت گروه قبلی از استعداد چندانی بالایی بهره‎‌مند نیستند ولی در مسیر دست‌‎یابی به خواسته و هدف خود، تلاش‌های زیادی را انجام می‌دهند و زمان قابل توجهی را برای آموزش طراحی کاراکتر و یادگیری آن صرف می‌کنند، می‌توانند گام‌‎‌های بلندی را در زمینه‌‎ی حرفه‌‎ای شدن و طراحی شخصیت‎‌های ماندگار برداشته و موفقیت بیشتری را در این حوزه کسب نمایند.

مهم‎‌ترین گام‌‎‌ها در مسیر یادگیری طراحی یک کارکتر

به طور کلی مطالبی که در طی دوره‌‎‌های آموزش طراحی کاراکتر یاد داده می‌شود، ممکن است با یکدیگر متفاوت بوده و هر آموزشگاه و یا هر دوره‎‌ی آموزشی یک متد خاصی را برای این آموزش درنظر بگیرد اما به طور کلی مهم‎‌ترین گام‌هایی که در شروع یادگیری این هنر در آموزش داده می‌شود، شامل موارد زیر می‌‎باشد.

  • تسلط بر ابزار طراحی

از جمله ابزار‌هایی که در طی آموزش طراحی  کاراکتر با آن مواجه می‌شویم شامل مداد و کاغذ، قلم نوری و تبلت‎‌های طراحی و نرم‌افزار‌‎‌های طراحی و… می‌‎باشد که هریک از این لوازم از مزیت‌های خاصی بهره‌‎مند بوده و در طراحی شخصیت‎‌های متفاوت می‌توانند مثمرثمر واقع شوند.

مداد و کاغذ در پیاده کردن طراحی اولیه مدنظر و اشاره به نکاتی که می‌تواند بعداً در طراحی اصلی کاراکتر مفید واقع شوند، نقش داشته و به عنوان یار همیشگی یک هنرمند شناخته می‌شوند. اما قلم‎‌های نوری که نحوه‎‌ی عملکرد و چگونگی انجام طراحی با آن در مراحل آموزش طراحی کارکتر پرداخته می‌شود، از جمله ابزار‌های حرفه‌‎ای هستند. این قلم‌‎‌ها نوری و مانیتورهای طراحی که در این حوزه استفاده می‌شوند در حقیقت همان نقش کاغذ و مداد را داشته و به فرد در طراحی‌‎ روان‌‎تر و پویا‌‎ترو … کمک خواهند کرد.

  • آموزش اصول اولیه‌‎ی طراحی

آشنایی با مبانی و اصول اولیه‌ی طراحی از طریق شرکت در دوره‎‌های آموزش طراحی کاراکتر ضروری است، در طی این دوره‎‌ها به داوطلبین یاد داده خواهد شد که با استفاده از اشکال بسیار ساده‌‎ای چون اشکال هندسی چگونه زمینه‎‌ی یک طراحی موفق را ایجاد کرده و آنچه در ذهن می‌‎پرورانند را بر روی تبلت و یا کاغذ به نمایش بگذارند.

  • استفاده از رفرنس برای سرعت بخشیدن به طراحی

در صورتیکه در هنگام آموزش طراحی کاراکتر اطلاعات جامع و کافی در خصوص شخصیتی که قرار است خلق کنید ندارید، به سراغ رفرنس‎‌های متعدد رفته و زمینه‎‌ی شروع طراحی را برای خود آسان سازید. رفرنس‌‎‌ها در حقیقت اطلاعاتی هستند که می‌توانند در قالب نقاشی یا تصاویر و… باشند.

  • امکان آنالیز‌ ایده‎‌ی مدنظر

به طور کلی شخصیت‌سازی و ایجاد کاراکتر انیمیشنی یا داستانی و… همیشه از خیالات یک هنرمند برگرفته نمی‌شود؛ بلکه گاهی اوقات هنرمند با انتخاب سوژه‎‌های خاصی در زندگی واقعی و آنالیز آن سوژه‎‌ها می‌تواند به خلق یک کاراکتر بپردازد. بنابراین کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه‎‌ی آنالیز اجسام و حتی کاراکتر‌های بازیگران یک فیلم و… که جزء مباحث آموزش طراحی کاراکتر است، می‌تواند در نزدیک‌سازی یک کاراکتر به شخصیتی جذاب و منحصر به فرد بسیار تأثیر‌گذار باشد.

  • داستان‌سازی برای شخصیت ایجاد شده

یکی از موضوعاتی که در طی یادگیری و آموزش طراحی کاراکتر برای خلق آثار جدید تأکید می‌شود، داستان‌سازی در خصوص شخصیت مدنظر می‌‎باشد. داستان‌سازی کمک می‌کند تا هر بخشی از اجزای بدن و صورت شخص را براساس حالت رفتاری وی و اعمالی که قرار است در طول داستان انجام دهد طراحی کنیم.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و گذراندن دوره‌‎‌های رایگان ویژه‌‎ی آموزش طراحی کاراکتر می‌توانید به سایت آرت تول مرجع تخصصی یادگیری و آموزش طراحی و نقاشی دیجیتال مراجعه فرمایید.

مرتبط با : آرت‌تول
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز