آغاز واکسیناسیون ایرانی‌ها در برابر کرونا با واکسن سوئدی

سرانجام بعد از مدتها اخبار ضد و نقیض مشخص شد که واکسن کرونایی که برای اولین بار ایرانی ها با آن واکسینه می شوند نه چینی است و نه روسی و نه به طریق اولی آمریکایی، بلکه این واکسن از سوئد می آید.

به گزارش کاماپرس، با آغاز واکسیناسیون کرونا در اغلب کشورهای جهان هم وطنان ایرانی نیز بی صبرانه در انتظار آغاز تزریق این واکسن به سر می برند و به نظر می رسد این انتظار به زودی با تزریق واکسن سوئدی به پایان می رسد.

روزنامه هفت صبح در گزارشی در این باره نوشت؛ تا همین دیروز مشخص نبود که بالاخره اولین واکسن کرونای ما ایرانی ها از کجا می رسد، تا اینکه روز گذشته مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: این واکسن قرار است از سوئد به کشور ما بیاید. چه زمانی؟ به زودی. واکسن سوئدی کدام است؟ واکسن سوئدی همان آسترازنکاست که اثربخشی آن تایید شده و در دمای معمولی یخچال هم قابل نگهداری است. احتمالاً این واکسن از واکسن کوبایی یا واکسن‌های داخلی زودتر در اختیار افراد دارای اولویت قرار می گیرد.

 از واکسن سوئدی چه چیزی می دانیم؟

واکسن سوئدی تولید مشترک آکسفورد و شرکت دارویی آسترازنکا است. به خاطر این به آن می‌گویند واکسن سوئدی چون آسترازنکا یک شرکت انگلیسی – سوئدی است. بعد از صحبت های رهبری قرار شد ایران از کشورهای انگلیس، آمریکا و فرانسه واکسن نخرد اما این شرکت فقط مطالعات علمی را در آکسفورد انجام داده و تولید اولیه آن در سوئد نهایی شده است.

آریاک سفر

واکسن آسترازنکا در کارآزمایی حیوانی روی میمون تست شده و قابل اطمینان بوده است. بعداً فاز دو و سه را در هند و انگلیس گذرانده و فاز سوم را هم برزیل آمریکا به آفریقای جنوبی پشت سر گذاشته است.

در همه این مدت فقط یک روزنامه در برزیل نوشت که داوطلبی بر اثر این دارو فوت کرده است. البته دادگاهی در برزیل اعلام کرد که اصلاً به این فرد دارونما تزریق شده بوده و خلاصه سرنوشت آن داوطلب بر اثر واکسن رقم نخورده است. ضمنا این واکسن در انگلیس روی افراد ۵۵ تا ۷۰ ساله امتحان شده و عوارض جدی در آنها نداشته است.

اثربخشی این واکسن چقدر است؟

محققان استرازنکا متوجه شدند که اگر دوره اول این واکسن را نیم دوز تزریق کنند ۶۰ درصد اثربخشی خواهد داشت اما اگر دوره اول قوی تر تزریق شود اثر بخشی آن ۹۰ درصد خواهد بود. یکی از ابهام های مصاحبه محرز در این است که آیا استرازنکای تعلق گرفته به ایران یا همان واکسن سوئدی از سهمیه ایران در کواکس برداشته می‌شود یا که ایران به صورت مستقل از سوئد خریده؟

با توجه به اینکه تحریم دست و پای ایران را برای مراودات مالی بسته به احتمال زیاد آسترازنکا سهمیه ایران از واکسن کواکس خواهد بود. این سهمیه همان چیزی است که سازمان جهانی بهداشت به کشورهای فقیر و درحال توسعه ارائه می‌دهد و ایران هم نزدیک به ۱۶ میلیون دوز آن را خریده است.

واکسن سوئدی چند؟

قیمت‌های مختلفی برای واکسن مذکور پیش‌بینی شده مثلا کارکنان دولت برای هر دوز این واکسن قرار شده در هند ۳ دلار بپردازند اما در بازار آزاد هر دوز آن ۱۳ دلار فروخته می‌شود. این شرکت داروسازی از همان ابتدا متعهد شده بود که از تولید این محصول سودی نخواهد برد و بر اساس توافق انجام گرفته با دولت‌ها و سازمان‌های بهداشتی بین المللی بهای هر دوز واکسن خود را 2 و نیم دلار اعلام کرده است.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز