آشنایی بیشتر با ایران ایر شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران

ایران ایر
لست سکند

ایران ایر شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران با نام رسمی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است که در ایران از ابتدای تأسیس با نام هُما (هواپیمایی ملی ایران) شناخته می‌شود.

به گزارش کاماپرس، ایران‌ایر(هما) که یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی فعال در خاورمیانه است هم‌اکنون به بیش از ۴۰ مقصد داخلی و بین‌المللی پرواز انجام می‌دهد. دفتر مرکزی ایران‌ایر در فرودگاه مهرآبادتهران قرار دارد و پایگاه اصلی پروازی این شرکت که بیشتر پروازهای ایران‌ایر از مبدأ یا به مقصد آن انجام می‌شود برای پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد تهران و برای پروازهای خارجی فرودگاه امام خمینی تهران است.

آشنایی با تاریخچه هواپیمایی ایران ایر
ایرانیان ایرویز (Iranian Airways) در سال 1944 توسط رضا افشار و غلام ابتهاج تاسیس شد. اولین پرواز این خط هوایی از تهران به مشهد و پس از آن تهران – اصفهان – شیراز – بوشهر – آبادان – اهواز انجام شد. در سال 1946 ایران ایر خدمات هوایی خود را به قاهره، بغداد تل‌آویو و در 1947 به پاریس برقرار کرد. در سال‌های 1945 و 1962 ایران ایر به یک شرکت حمل‌ونقل بزرگ داخلی تبدیل شد و همچنین هر هفته برخی از پروازهای بین‌المللی به اروپا را نیز انجام می‌‍داد. ناوگان هواپیمایی ایران ایر در ابتدا از داگلاس DC-3 تشکیل شده بود که بعدا از هواپیماهای داگلاس DC-4، Vickers و Viscount نیز استفاده می‌شد. در 1945 شرکت هواپیمای خصوصی Persian Air Services (PAS) تاسیس شد. PAS در ابتدا فقط خدمات حمل بار را انجام می‌داد و به دنبال آن مسافران را از تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران جابجا می‌کرد. در سال 1960 PAS با استفاده از هواپیماهای بوئینگ 707 و داگلاس DC-7، خدمات مسافرتی خود را به چندین مقصد اروپایی از جمله ژنو، پاریس، بروکسل و لندن آغاز کرد.

ناوگان هواپیمایی ایران ایر
از ژانویه 2020، ناوگان هوایی ایرلاین ایران ایر از هواپیماهای زیر تشکیل شده است که ممکن است چند فروند از آن‌ها با کمی تغییر در اعداد استفاده شود:

تصادفات و حوادث:
در مقاصد خارجی، بلیط ایران ایر طرفداران زیادی دارد. اتفاقات و حوادثی که در ادامه برای شما آماده کرده‌ایم، بیانگر ضعیف بودن این ایرلاین نیست. این اتفاقات و حوادث ناشی از تحریم‌های متعدد و مکرر این شرکت هوایی است. قبل از ادغام این دو شرکت و تشکیل ایران ایر، ایرویز و پرشین ایر چندین ضرر در بدنه‌های هواپیما داشتند. ایرویز در طی سقوط و آتش‌سوزی بین سال‌های 1949 و 1959 شش داگلاس DC-3 از دست داد و یکی از داگلاس DC-4 های آن‌ها در سال 1961 سقوط کرد. در حالی که سرویس هوایی پرشین بین سالهای 1955 و 1959 سه فروند Avro Yorks در تصادف در باند فرودگاه حادثه تعمیر و نگهداری از دست داد. ایران ایر همچنین حدود 20 مورد هواپیما ربایی در هواپیماهای خود تجربه کرده است.
نکات قابل توجه
1. در 14 سپتامبر 1950 یک فروند داگلاس DC-3 متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایرلاینز که به مقصد عربستان سعودی پرواز کرده بود، اندکی پس از تیک‌آف سقوط کرد و تمامی 9 نفر سرنشینان آن که همه از خدمه پرواز بودند، فوت کردند.
2. در تاریخ 25 دسامبر 1952، یک هواپیمای داگلاس DC-3 ایران ایرویز با 21 مسافر و 4 خدمه هنگام نزدیک شدن به فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. از این حادثه یک نفر جان سالم به در برد.
3. در حادثه‌ای مشابه، در تاریخ 30 اکتبر 1941 هواپیمایی آمریکن ایرلاینز، یک داگلاس DC-3 در مسیر نیویورک به دیترویت در یک مزرعه در انتاریو کانادا سقوط کرده و همه 20 سرنشینان آن کشته شدند.
4. عصر روز 21 ژانویه 1980، پس از آنکه خلبان به دلیل مه‌گرفتگی نتوانست مسیر صحیح باند را طی کند، یک بوئینگ 727 با شماره پرواز 291 ایران ایر، هنگام نزدیک شدن به فرودگاه مهرآباد تهران در طوفان برفی ارتفاعات شمال تهران برخورد کرد و همه 128 مسافر و خدمه آن کشته شدند.
5. در 23 اکتبر 1942 پرواز شماره 28 آمریکن ایلاینز که از کالیفرنا به سمت نیویورک در حال حرکت بود، پس از برخورد به بمب افکن نیروی هوایی ارتش سقوط کرد و 9 نفر از مجموعه سرنشینان، کشته شدند.
6. در تاریخ 3 ژوئن 1988 پرواز 655 ایران‌ایر بر فراز خلیج‌فارس در مسیر خود از بندرعباس به دبی در حال حرکت بود. طبق وقایع، ناو جنگی USS Vincennes ایالات متحده آمریکا این هواپیما را با جت جنگی F-14 Tomcat اشتباه گرفتند و با موشک به آن شلیک کردند. تمام 16 خدمه و 274 مسافر این پرواز کشته شدند. مقامات ایرانی معتقدند که این اقدام وحشیانه آمریکا عمدی بوده است.

راز آسمان پایتخت

گزیده‌ای از حوادث شرکت هواپیمایی ایران ایر را مطالعه کردید. در نظر داشته باشید که حوادث در هر مسیری (زمینی، هوایی و دریایی) ممکن است اتفاق بیافتد و حوادثی که در بالا اعلام شد، به دلیل فرسودگی در ناوگان ایران‌ایر بود که در حال حاضر ناوگان این هواپیمایی به روز شده است. با خونسردی کامل از خدمات ایران ایر استفاده کرده و لذت ببرید!

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : ایران ایر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز