آشنایی با ویژگی های فرش باکیفیت

فرش و قالی، در خانه ما ایرانی ها حرف اول را می زند. اما انتخاب فرش مناسب فقط منحصر به رنگ و طرح آن نیست و رازهایی درباره جنس فرش ها وجود دارد که بهتر است آنها را بدانید .
به گزارش کاماپرس، استفاده از فرش در خانه‌ها همیشه از اهمیت خاصی برخوردار بوده زیرا فرش، نمای داخلی خانه را تکمیل کرده و به فضا نوعی اصالت و زیبایی می‌بخشد؛ از این رو بسیاری از افراد در خرید آن حساسیت به خرج می‌دهند تا مبادا انتخاب نادرستی داشته باشند. از آنجایی که افراد فرششان را برای چندین سال نگهداری می‌کنند و یا حتی آن را نسل به نسل می‌چرخانند، باید فرشی بخرید که از هر لحاظ کیفیت مطلوبی داشته باشد تا برای سال‌ها قابل استفاده باشد بنابراین باید با ویژگی‌هایی که کیفیت یک فرش را تعیین می‌کنند به خوبی آشنا شوید تا از خرید خود احساس رضایت داشته باشید.
عوامل تاثیرگذار در کیفیت فرش چیست؟
به طور کلی نحوه بافت، جنس الیاف، میزان شانه و تراکم فرش از جمله عواملی هستند که کیفیت نهایی هر فرشی را تعیین می‌کنند. همانطور که می‌دانید الیاف مصنوعی انواع مختلفی دارند و به همین خاطر شاهد درجه کیفیت‌های متفاوتی در فرش‌های گوناگون هستیم. به همین خاطر اگر می‌خواهید فرشی تهیه کنید که تا سال‌ها دوام داشته باشد و پس از چند بار شستشو فرسوده نشود، باید فرشی از رده درجه یک خریداری نمایید. سایر فرش‌ها دارای درجه‌های کیفیتی مختلفی هستند که طبیعتا با بالا رفتن درجه ها از میزان کیفیت و مرغوبیت فرش کاسته می‍شود.
فرش باکیفیت فرشی است که از هر لحاظ مناسب تمامی خانواده‌ها با شرایط مختلف باشد. به عنوان مثال کسی که به بیماری‌های آلرژیک مبتلا است، نمی‌تواند از فرشی در خانه‌اش استفاده کند که به سبب حساسیت زا بودن الیاف موجب تشدید بیماری شود. همچنین فردی که کودک نوپا و خردسالی دارد، بدون شک مدام نگران کثیف شدن فرش خانه می‌باشد، پس باید فرشی بخرد که پس از چندین بار شستشو و پاخور شدن ظاهری فرسوده پیدا نکند.
از جمله موارد دیگری که در تعیین کیفیت یک فرش تاثیر دارند، می‌توان به ثبات رنگ در برابر تابش مستقیم نور خورشید، مقاومت در برابر حرارت، استحکام بالا، عدم پرزدهی، لطافت بالا، یکدست بودن خاب فرش و عدم وجود پستی و بلندی در آن، ارتفاع استاندارد نخ خاب، نبودن هیچگونه نقصی چون پارگی و… اشاره کرد.

ایسنا در گزارشی افزود: خوشبختانه الیاف آکریلیک که از جمله مرغوب‌ترین الیاف مصنوعی بشمار می‌روند، در بافت فرش‌های ماشینی درجه یک مورد استفاده قرار گرفته و به این ترتیب می‌توان گفت فرشی که در بافت آن از این نخ استفاده می‌شود، دارای کیفیت مطلوب و ایده‌آلی بوده که در برگیرنده تمامی ویژگی‌های ذکر شده در بالا می‌باشد. همچنین الیاف آکریلیک را هیت ست می‌کنند تا ویژگی‌های مثبت آن را برای مدت طولانی‌تری تثبیت شود.
ویژگی‌های فرش درجه یک و نیم
اگرچه فرش ماشینی درجه یک و نیم در خیلی از موارد به فرش‌های درجه یک شباهت‌های زیادی دارند، اما وجود تعدادی از نواقص باعث می‌شود که در رده فرش‌های درجه یک شناخته نشوند. مثلا در برخی از نقاط پشتی فرش، قلاب خوردگی‌هایی به چشم می‌خورد در حالیکه در فرش‌های درجه یک شاهد چنین چیزی نیستیم. وجود پارگی در نخ خاب، اختلاف ارتفاع در نخ خاب، تکرار سیلندر، خطا در طراحی و… از جمله دیگر مواردی هستند که در فرش‌های درجه یک دیده نمی‌شوند.
ویژگی‌های فرش درجه 2
فرش‌های درجه دو دارای برخی از ویژگی‌ فرش‌های درجه یک و نیم هستند و در کنار آنها نواقصی نیز دارند. از جمله نواقص و ایرادات فرش‌های درجه دو می‌توان به مواردی چون درست انجام نشدن مراحل آهار، وجود تیغ خوردگی، جابه‌‌جایی نقشه، یکدست نبودن خاب فرش، پارگی نخ تا 5 سانتی‌متر و… اشاره کرد.
ویژگی‌های فرش درجه 3
در فرش‌های درجه 3 مواردی چون سوختگی در خاب فرش، جابه‌جا شدن بیش از حد نقشه، وجود تیغ خوردگی، بیشتر از 7 مورد پارگی نخ در کل فرش، وجود وصله‌های کوچک و بزرگ و مواردی دیگر به چشم می‌خورد.
ویژگی فرش درجه 4
فرش‌های درجه 4 فرش‌هایی هستند که طول آنها حدود 25 درصد با ابعاد استاندارد قابل قبول دارای اختلاف است.
ویژگی فرش درجه 5
فرش‌های درجه 5 فرش‌هایی هستند که عرض آنها 5 سانتی‌متر بیشتر از ابعاد استاندارد می‌باشد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

آریاک سفر

انتهای پیام

مرتبط با : مرداس
نرم افزار حسابداری
ایمالز
آسیاتک
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز