آشنایی با میناکاری روی سفال + مراحل ساخت

میناکاری روی سفال یکی از صنایع دستی منحصر به فرد ایرانی است. هنرمندان در میناکاری روی سفال، با ترکیب دو هنر اصیل سفالگری و میناکاری، محصولات چشم‌نواز و شگرفی را خلق می‌کنند که دارای دو جنبه تزئینی و کاربردی هستند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار صنایع دستی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از بازار هدیه، میناکاری روی سفال شامل تزئین بدنه محصولات سفالی با نقش و نگارهای ظریف با رنگ‌های فیروزه‌ای، آبی و لاجوردی است. استفاده از سفال به عنوان متریال پایه میناکاری، به علت بافت و رنگ‌پذیری متفاوت آن، به محصولات میناکاری، جلوه‌ای منحصر به فرد می‌بخشد. میناکاری روی سفال به عنوان یکی از سوغاتی‌های ارزشمند و اصیل شهرهای لالجین همدان و اصفهان از محبوبیت بالایی برخوردار است. کاماپرس در ادامه به معرفی هنر میناکاری روی سفال می‌پردازد.

میناکاری روی سفال و تاریخچه آن

مهد  هنر میناکاری روی سفال در ایران، شهر لاله‌جین همدان و اصفهان بوده و به گفته محققان، قدمت آن به نزدیک به 1500 سال قبل از میلاد می‌رسد. میناکاری ، هنر طراحی نقش و نگارهای ظریف و متنوع بر روی یک متریال پایه مانند فلز یا سفال است. میناکاری روی سفال به نام‌هایی دیگری چون«میناکاری روی سفال برجسته»، «میناکاری لعاب برجسته» یا «سفال لعاب برجسته» نیز شهرت داشته و از آن برای تولید انواع محصولات دکوراتیو و کاربردی استفاده می‌شود.

محصولات میناکاری روی مس ، با ادغام دو هنر سفالگری و میناکاری ساخته می‌شوند. از این رو ساخت این محصولات نیاز به تسلط به دانش و استعداد کافی در هردوی این هنرها دارد. ساخت این محصولات نسبتا طولانی بوده و در چهار مرحله زیر صورت می‌گیرد؛

آریاک سفر

تهیه وسایل مورد نیاز

برای شروع به ساخت محصول میناکاری روی سفال، ابتدا باید لوازمی چون سفال خام، سیاه قلم، وسایل میناکاری و همچنین ظرفی که قرار است روی آن مینای سفال انجام شود را تهیه کنید. انتخاب نوع ظرف به مقیاس موردنظر شما برای اجرای طرح موردنظر بستگی دارد؛ با وجود این، استفاده از ظرف‌های کوچک با قطر کم، رسیدن به نتیجه را تسهیل می‌کند.

سمباده‌کشی و ترسیم الگو

در مرحله دوم، ظرف موردنظر به خوبی سمباده کشی می‌شود تا دارای سطحی صیقلی، صاف و یکدست شود. پس از این مرحله، الگو و طرح اولیه بر روی ظرف مورد نظر ترسیم می‌شود. مهم‌ترین نکته در این مرحله تقسیم ظرف به قسمت‌های مساوی و رعایت فاصله در ترسیم الگوی اولیه است، این مسئله سبب می‌شود تا طرح به درستی و به شکلی کاملا همگون بر روی ظرف منتقل شود.

انتقال طرح بر روی ظرف با جوهر

در مرحله سوم، طرح‌های مورد نظر به‌وسیله جوهر مخصوص میناکاری بر روی ظرف کشیده شده و سپس مرز میان طرح‌های ظرف با نهایت دقت و ظرافت با سیاه قلم پر می‌شود.

پخت رنگ‌ها و لعاب کاری

برای تعیین رنگ موردنظر محصول، مایع لعاب، درون قیف‌های مخصوص ریخته شده و در درون خطوط طرح‌های ترسیم شده بر روی ظرف فرو می‌رود. در لعاب کاری ظروف سفالی از رنگ‌های سبز، آبی فیروزه‌ای، قرمز و سفید استفاده می‌شود. در نهایت برای تثبیت یا به عبارتی پخته شدن رنگ‌های محصول، آن را درون کوره قرار و در مقابل حرارت قرار می‌دهند.

چگونه میناکاری روی سفال مرغوب را تشخیص دهیم؟

در هنگام خرید میناکاری روی سفال ، توجه داشته باشید که تنها محصولات صنایع دستی مرغوب و باکیفیت هستند که از زیبایی و ظرافت برخوردار هستند. برخی از نکات برای خرید میناکاری سفالی باکیفیت در ادامه آمده است؛

صاف و یکدست بودن بدنه محصول

صاف و یکدست بودن بدنه میناکاری، به ویژه در محصولاتی که بر روی پایه سفال یا سرامیک هستند؛ اهمیت بسیاری دارد. پخت غیراصولی محصول میناکاری روی سفال در حرارت نامناسب، ممکن است موجب بروز سوختگی، ترک‌خوردگی یا لب پر شدن محصول شود.

ضمن این‌که وجود برجستگی‌های ناهمگون بر روی سطح میناکاری نیز نشان از عدم کیفیت محصول دارد.

نقش و نگارهای ظریف و هماهنگ

در هنگام خرید میناکاری روی سفال ، طرح و رنگ‌های محصول موردنظر را بررسی کنید؛ چرا که هرچقدر طرح‌های یک محصول ظریف‌تر و پیچیده‌تر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار است. همچنین ناهماهنگی رنگ‌ها، ترکیب شدن و بیرون زدن آن‌ها از خطوط نشانه کیفیت پایین میناکاری سفالی است.

شناسنامه

تمام محصولات مرغوب و باکیفیت صنایع دستی دارای شناسنامه هستند. شناسنامه هر اثر شامل اطلاعات محصول از جمله نام سازنده، متریال مورد استفاده، زمان و مکان ساخت و غیره است.

خرید از مراکز معتبر

تشخیص کیفیت محصول، حتی با استفاده از این روش‌ها ممکن است برای افراد غیرمتخصص تاحدی سخت و چالش‌برانگیز باشد. از این رو بهترین راه برای خرید میناکاری روی سفال باکیفیت، خرید از فروشگاه‌های معتبر و با تضمین اصالت و کیفیت است.

خرید میناکاری روی سفال از بازار هدیه

فروشگاه اینترنتی بازار هدیه یک مجموعه معتبر در زمینه تولید و عرضه محصولات صنایع دستی از جمله انواع میناکاری روی سفال است. بازار هدیه تمامی محصولات خود را با تضمین کیفیت و اصالت و با قیمتی کاملا منصفانه به شکل مستقیم و بدون دخالت واسطه‌های تجاری عرضه می‌کند.

از جمله مزایای خرید میناکاری روی سفال از فروشگاه بازار هدیه ، بهره‌مندی از تخفیف ویژه برای خرید عمده و همچنین مشاوره رایگان انتخاب محصول است. برای خرید از مجموعه بازار هدیه، می‌توانید با فشردن چند کلیک از دو طریق وبسایت و اپلیکیشن اختصاصی فروشگاه اقدام کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بازار هدیه
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز