آشنایی با مکان‌های دیدنی تهران

تهران

تهران علاوه بر موقعیت اداری شهری مناسب تفریح نیز می‌باشد. تهران با ۸٬۶۹۳٬۷۰۶ تن جمعیت، بیست و چهارمین شهر پرجمعیت جهان و پرجمعیت‌ترین شهر باختر آسیا به شمار می‌رود. کلان‌شهر تهران نیز سومین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است.

به گزارش کاماپرس، از دید ناهمواری‌های طبیعی، تهران به دو ناحیهٔ دشتی و کوهپایه‌ایِ البرز تقسیم می‌شود و گسترهٔ کنونی آن از ارتفاع ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ متری از سطح دریا امتدادیافته است. تهران دارای اقلیم نیمه‌خشک است. در بیشتر سال‌ها، فصل زمستان نیمی از کل بارش‌های سالانهٔ تهران را تأمین می‌کند و تابستان نیز کم‌باران‌ترین فصل در تهران است. تهران شهری با گوناگونی گروه‌های قومی است اما جمعیت خارجی آن کم است.

جالب است بدانید که حتی بسیاری از تهرانی‌ها هم از وجود برخی مکان‌های دیدنی در این شهر بی‌خبر هستند. ما قصد داریم در این مقاله به معرفی بهترین مکان‌های دیدنی تهران بپردازیم که گردشگران می‌توانند اوقات خوش و فراموش‌نشدنی را در آن تجربه کنند پس تا انتها همراه ما باشید.

  1. خیابان ولیعصر

ولیعصر نام مهم‌ترین خیابان تهران است که یکی از زیباترین خیابان‌های دنیا هم به‌حساب می‌آید. طول این خیابان طویل حدود ۱۸ کیلومتر است که از این نظر منحصربه‌فرد می‌باشد. یکی از علت‌های این محبوبیت درخت‌های چنار کهن‌سالی است که از ابتدای خیابان تا انتهای آن کاشته شده و با جلوه ویژه‌ای که دارد، فضایی دل‌انگیز را ایجاد کرده است. این خیابان طولانی شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین نقطه‌های تهران را به هم متصل می‌کند و از محبوب‌ترین مکان‌های برای قدم زدن در تهران به شمار می‌آید؛ خوب است بدانید که میدان راه‌آهن نقطه‌ ابتدایی و میدان تجریش آخرین منطقه خیابان ولیعصر است.

  1. برج میلاد

برج میلاد نام برج مخابراتی چندمنظوره‌ای است که با مساحت حدودی 14 هکتار در شمال غربی تهران و در جنوب محله شهرک غرب و شمال کوی نصر واقع‌شده است. برج میلاد تهران با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران و بیستمین سازه بلند نامُتکی جهان به شمار می‌آید. این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا ازنظر وسعت کاربری سازه رأس برج در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام اول را دارا می‌باشد. موقعیت مکانی خاص و بلندی این سازه سبب شده که از همه جای ایران نمایان باشد. این برج را یکی از نمادهای مهم پایتخت می‌دانند         3. بازار تجریش

آریاک سفر

بازار تجریش یکی از محبوب‌ترین بازارهای شهر تهران است که روزانه میزبان هزاران نفر از شهرهای مختلف می‌باشد. حتی اگر قصد خرید ندارید دیدن این نقطه از شهر می‌تواند حالتان را بسیار خوب کند؛ افراد زیادی هستند که تنها به‌قصد بازدید راهی این مکان می‌شوند و نه خرید! پس دلربایی‌های این فضا را دست‌کم نگیرید. تجریش همیشه یکی از اولین‌های اصلی در لیست مکان‌های دیدنی تهران بوده و هست علی الخصوص اینکه در جوار آن امامزاده صالح قرار دارد و شانس زیارت ایشان هم برای بازدیدکنندگان وجود دارد. علاوه بر جذابیتی که معماری قدیمی و حجره‌های گنبدی شکل این بازار دارد، دیدن رنگ‌ها و زیبایی‌های مواد غذایی حتما شما را به وجد خواهند آورد.

  1. کوه دماوند

کوه دماوند که در قسمت مرکزی رشته‌کوه البرز و در جنوب دریای خزر واقع‌شده، همواره موردتوجه گردشگران تهرانی قرار دارد. کوه دماوند ازنظر تقسیمات کشوری در استان مازندران قرار دارد که در مواقع آفتابی بودن هوا از شهرهای تهران، ورامین، قم و کرانه‌های دریایی خزر قابل‌مشاهده می‌باشد. این قله‌ی آتش‌فشانی حدود 38 هزار سال پیش برای آخرین بار فوران کرد و امکان دارد این اتفاق بار دیگر رخ دهد. قطر دهانی قله دماوند از یخ پوشیده شده است و به 400 متر می‌رسد. ارتفاع این کوه 5670 متر است که بلندترین قله آتش‌فشانی آسیا به‌حساب می‌آید. آمل، تهران و دماوند سه شهر نزدیک به کوه دماوند هستند؛ این کوه در فاصله 69 کیلومتری شمال شرقی پایتخت ایران، در 62 کیلومتری غرب شهرستان آمل و 26 کیلومتری شمال شهر دماوند قرار دارد.

کوه دماوند

  1. برج آزادی

یکی دیگر از نمادهای شهر تهران برج یا میدان آزادی است؛ برجی که در سال ۱۳۴۹ ساخته‌شده و به دلیل موقعیت مکانی خاصی که دارد بسیار موردتوجه مسافرانی که وارد تهران می‌شوند قرار می‌گیرد. برج آزادی امکانات مختلفی مثل سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و… دارد. این برج در لیست بهترین جاهای دیدنی تهران در شب قرار دارد که نمای فوق‌العاده زیبایی دارد.

  1. بوستان جمشیدیه

پارک سنگی جمشیدیه یا بوستان جمشیدیه، معماری متفاوتی نسبت به دیگر پارک‌های تهران دارد. در این پارک یک آبشار مصنوعی، یک حوض زیبا و تعدادی سازه‌های هنری تجسمی قرار دارد. کف‌پوش‌های سنگی و ناهمواری که در بوستان جمشیدیه به‌کاررفته شده، طبیعت بوستان‌های جنگلی را تداعی می‌کند. با بالا رفتن از پله‌ها به قسمت‌های مرتفع پارک می‌رسید که چشم‌انداز زیبایی از شهر تهران را به نظاره می‌نشینید و از نگاه کردن آن لذت می‌برید. نگارستان جمشیدیه، برکه، تندیس‌های متنوع، آلاچیق، آمفی‌تئاتر، قفس پرندگان، رستوران، آب‌نما و سرویس بهداشتی، از دیگر امکانات پارک سنگی جمشیدیه است.

بوستان جمشیدیه

  1. کاخ گلستان

کاخ گلستان مجموعه‌ای فاخر و بسیار ارزشمند در میان مکان‌های دیدنی تهران است. این کاخ وسیع آثار تاریخی بسیاری را در قلب خود نگهداری می‌کند و مکانی است که هرکسی از دیدن آن به وجد می‌آید. اوج بر زبان افتادن این مجموعه در زمان زندیه بود، اما باروی کار آمدن حکومت قاجار و انتخاب تهران به‌عنوان پایتخت، رفته‌رفته به شکوه و زیبایی این مکان افزوده شد و در هر دوره‌ای از تاریخ قسمت جدیدی به آن اضافه شد؛ در زمان ناصرالدین‌شاه نیز نشانه‌هایی از معماری اروپایی به بنای کاخ گلستان ملحق شد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز