آشنایی با انواع مخزن استیل و کاربردهای هر کدام

مخزن استیل

مخزن استیل ، به عنوان یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین وسایل در خط تولید صنایع بهداشتی و غذایی و دارویی به‌شمار می‌رود.

به گزارش کاماپرس، صنایع مختلفی برای نگهداری از مواد اولیه و محصولات تولید شده به مخازن استیل نیازمند هستند. این مخازن مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارند. به همین دلیل است که در صنایع از مخزن استیل برای نگهداری، انباشت، ذخیره و یا حتی عمل‌آوری سیالات استفاده می‌شود.

مخزن استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

استیل در لغت به معنای فولاد است. اما در صنعت، به مخازنی گفته می‌شود که در تولید آن‌ها از ورق‌های استنلس استیل در گرید‌ها و ویژگی های مختلف استفاده شده باشد. مخزن استیل به مخازنی گفته می‌شود که جنس بدنه آن از فلز با انواع ورق‌های استنلس استیل ساخته شوند. مخازن استیل با توجه به شرایط طراحی و نوع موادی که در آن نگهداری می‌شود، از گرید خاصی از ورق‌های استنلس استیل ساخته می‌شوند.

مخازن استیل در اصطلاح عامیانه رویین هستند. یعنی بر خلاف آلیاژهای معمولی فولاد، مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارند. این مشخصه منجر شده تا از مخزنِ استیل در تولیدات صنایع بسیار زیادی استفاده شود. مخزن استیل در داروسازی، تولید محصولات لبنی، مواد غذایی، محصولات بر پایه تقطیر، صنایع نفتی و پتروشیمی، صنایع مرتبط با مواد اسیدی و صنایعی که شرایط نگهداری مواد در آن اهمیت داشته باشد کاربرد دارد.

یکی از مهم‌ترین اجزای هر خط تولید، مخازن استیل هستند. صنایع بهداشتی، غذایی و… به مخزن استیل نیاز دارند تا بتوانند فرایند تولید محصولات‌شان را با رعایت پاکیزگی محصول، انجام دهند. هم‌چنین از مخازن استیل در کارخانه‌های صنعتی برای ذخیره مواد شیمیایی و گازها که در آن مقاومت قوی در برابر تخریب شیمیایی مورد نیاز است استفاده می‌شود.

آریاک سفر

مخزن استیل-کاماپرس

مخزن استیل چه انواعی دارد؟

مخازن استیل در ویژگی و قیمت متفاوت هستند. این تفاوت‌ها به دلیل موادی است که در ترکیب آلیاژی ورق استیل استفاده شده است. هم‌چنین از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند. باتوجه به محدودیت‌های حمل و نقل این مخازن، می‌توان آن‌ها را به صورت عموی و یا افقی جهت داد. بعضی از مخزن‌های استیل می‌توانند مقدار کمی از مایعات و یا حتی گازهای فشرده را فقط با چند لیتر ظرفیت در خود جای دهند. اما برخی دیگر از مخازن حتی ظرفیت چندین هزار گالن را دارند.

مخازن استیل در شکل‌های متنوع و با درنظرگرفتن نیاز خریدار تولید می‌شود. مخازن افقی، بیضی، عمودی، کروی، مخروطی، دوجداره، سه‌جداره و تک‌جداره از انواع مخازن‌های استیل تولید شده در بازار هستند. هر کدام از آن‌ها کاربردهای متنوعی دارند که نیاز تولیدکنندگان را رفع می‌کند. اما به صورت کلی مخازن استیل تک‌جداره، دوجداره و سه‌جداره در میان خریداران رایج‌تر است.

مخزن استیل تک‌جداره

مخزن استیل تک‌جداره از پرمصرف‌ترین مخزن‌ها است. ظرفیت آن 500 لیتر به بالا است و در سفارش آن باید نکات زیر مورد توجه قرار داده شود:

  • تعداد ورودی و خروجی
  • سایز ورودی و خروجی
  • نوع دریچه بازدید
  • قطر دریچه بازدید
  • ظرفیت مورد نیاز
  • ارتفاع پایه‌ها
  • حداکثر فشاری کاری
  • نیاز یا عدم نیاز به نردبان
  • نیاز یا عدم نیاز به قطعه میکس سیال

مخزن استیل دو‌جداره

جداره دومی که در مخزن استیل دوجداره وجود دارد، ارتباطی با فشار و یا مقاومت آن نخواهد داشت. این دیواره صرفا به دلیل مقاصد خاصی در لایه دوم تعبیه شده است. باید توجه داشت که لایه بیرونی این مخزن روکش است و 1.5 میلی‌متر در نظر گرفته شده است. ولی جداره داخلی ارتباط مستقیمی با وزن سیال و فشار کاری دارد. به همین دلیل باتوجه به نوع نیاز، از 3 میلی‌متر به بالا قابل اجرا است.

مخزن استیل سه‌جداره

مخازن استیل سه‌جداره جزو پیچیده‌ترین انواع مخازن است. از این مخازن برای تبادل حرارتی، مخلوط‌سازی، فرآوری و ذخیره محصول استفاده می‌شود. از این مخازن معمولا در صنایع لبنی ، تولید کره و خامه استفاده می‌شود. این مخازن دارای تجهیزات خاصی مانند گیج دما، سیستم انتقال دما، شیر برداشت نمونه، همزن، گیج فشار سنج و… است.

مخزن استیل چه مزایایی دارد؟

مخزن استیل دارای مزایای بی‌شماری است. طول عمر بالا، داشتن خاصیت ضدزنگ و بی‌خطر بودن از جمله مزایای این مخازن است. گفتنی است که برای ساخت مخازن استیل، دقت بسیار بالایی لازم است؛ چراکه جوش‌های تخت گاز در این مخازن نیاز به دقت بالایی دارد. در غیر این صورت اکسیداسیون فولاد و یا ایجاد گپ در داخل مخزن موجب ایجاد آلودگی در سیالات نگهداری شده در مخزن می‌شود. از دیگر مزایای مخازن استیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت تطبیق‌پذیری بالا
  • سبک بودن مخازن استیل
  • قابلیت انعطاف‌پذیری خوب
  • قابلیت حمل و نقل و جابه‌جایی راحت
  • قابلیت 70 درصدی بازیافت و بهداشتی بودن
  • مقاومت مثال‌زدنی در برابر حرارت و جوشکاری
  • ظاهری مناسب بدون نیاز به رنگ‌آمیزی، عایق کاری
  • محافظت در برابر خوردگی به دلیل وجود کروم و نیکل
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی‌های حفره‌ای و شیاری و سایشی

هنگام خرید مخزن استیل باید به موارد زیادی توجه داشته باشید. قیمت روز ورق‌های استیل در قیمت تمام‌شده این مخازن بسیار تاثیرگذار است. علاوه‌براین هنگام خرید باید به ظرفیت مخزن و تعداد دیواره‌های آن توجه داشت. هم‌چنین طبیعتا اگر مخزن استیل همراه با تجهیزات جانبی اضافی خریداری شوند، قیمت بالاتری خواهد داشت. در پایان لازم است این مخازن از تولیدکنندگان معتبر خریداری شود تا در حین کار آسیبی به مواد اولیه وارد نشود و پروسه تولید با رعایت تمام نکات بهداشتی و ضروری انجام شود.

شرکت ماشین سازی به آفرین یکی از معتبرترین سازنده گان با کیفیت مخازن استیل میباشد.

انتهای پیام

مرتبط با : به آفرین
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز