آشنایی با قانون شرکت‌های سهامی زراعی

به منظور فراهم نمودن موجبات افزایش درآمد سرانه کشاورزان و امکانات همه جانبه برای به کاربردن ماشین آلات کشاورزی در امر‌تولید محصولات کشاورزی و آشنایی زارعین با اصول و شیوه‌های جدید کشاورزی و حداکثر استفاده از نیروی اضافی انسانی موجود در روستاها در‌قطب‌های کشاورزی و صنعتی مملکت و برای جلوگیری از خردشدن و تقسیم اراضی مزروعی به قطعات غیر اقتصادی و افزایش میزان سطح زیر کشت‌کشور با استفاده از اراضی بایر و موات و مسلوب‌المنفعه وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستایی بر اساس وظایف پیش‌بینی شده در ماده یک قانون‌تشکیل این وزارت به تدریج در واحدهای روستایی مناطق مختلف کشور شرکت‌های سهامی زراعی تشکیل می‌دهد.

به گزارش کاماپرس، در همین راستا مدیرعامل شرکت سهامی زراعی فعالیت‌های کشاورزی و غیر کشاورزی ایران  گفت: اکنون ۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی خرد مالکی تحت پوشش ۳۱ شرکت سهامی زراعی فعال است که انتظار می‌رود برای ارتقای بخش کشاورزی باید توسعه یابد. پ

غلامحسین طباطبایی در گفت  گو با دنیای اقتصاد در خصوص عملکرد این شرکت‌ها افزود: طبق آمارها ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی خرد مالکی و بزرگ مالکی است و حدود ۵/۰ درصد آن تحت پوشش شرکت‌های سهامی زراعی قرار دارد.

وی اضافه کرد: اکنون تعداد ۲۵ شرکت در ۱۲ استان کشور ازجمله خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، گلستان، ایلام، فارس، آذربایجان غربی و خوزستان فعالیت دارند و بیشترین تجمع این شرکت‌ها مربوط به سه استان در گفت و گو با دنیای اقتصاد خراسان است.

این مقام مسوول تصریح کرد: اکنون ۱۴ درصد اراضی کشاورزی ایران بزرگ مالکی دارای حد فنی اقتصادی مطلوب و ۸۶ درصد خرد مالکی است که اراضی تحت پوشش شرکت‌های سهامی زراعی رقم ناچیزی به‌حساب می‌آید.

آریاک سفر

وی یادآور شد: قدمت شرکت‌های سهامی زراعی مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است و در ابتدای انقلاب ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش ۹۳ شرکت سهامی زراعی بود و به دلیل اساسنامه آن به‌تدریج این شرکت‌ها منحل شدند و تعداد پنج شرکت باقی ماند که هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

طباطبایی گفت: بنا بر گزارش‌های موجود، تولیدات اراضی شرکت‌های سهامی زراعی در واحد سطح بین ۲ تا ۵/۲ برابر اراضی خرده مالکی است که رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود و توسعه این شرکت‌ها می‌تواند منجر به ارتقای بخش کشاورزی شود. وی با بیان اینکه ادامه حیات شرکت‌های سهامی زراعی نیازمند حمایت مالی دولت و کشاورزان است، افزود: برای ادامه فعالیت شرکت‌های سهامی زراعی تدارک نهاده‌های موردنیاز براساس کیفیت و قیمت مناسب و بازاریابی نیاز است تا تامین شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز