آشنایی با ظرفیت های نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم

نیروگاه سیکل جهرم

نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم با ظرفیت اسمی ۱۴۴۰ مگاوات در کیلومتر ۲۷ جاده جهرم به شیراز، در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار واقع شده است. این نیروگاه شامل ۶ واحد گازی V۹۴-۲ هریک به ظرفیت ۱۵۹ مگاوات ، که در حال حاضر همه آنها در حال بهره برداری بوده و سه واحد بخار هریک به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات که واحد اول بخار در فروردین ۹۷ و واحد دوم بخار در اردیبهشت ۹۸ به شبکه سراسری برق کشور متصل و در حال بهره برداری است، می باشد. همچنین بنا بر برنامه زمان بندی ، پیش بینی میشود واحد سوم بخار در سال ۹۹ مورد بهره برداری و تولید تجاری برق قرار گیرد.

به گزارش کاماپرس، نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم اکنون در لیست پنج نیروگاه برتر ایران قرار گرفته است. «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌وگو با پیمان کنعان، مدیرعامل شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم به بررسی برنامه‌های توسعه‌ای این نیروگاه و عملکرد آن پرداخته است.

نقطه شروع احداث و توسعه نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم از کجا بود؟
بعد از اینکه 6 واحد گازی نیروگاه جهرم در سال 1387 تکمیل شد، در سال 1393 در راستای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، بحث واگذاری نیروگاه‌‌ها و به طور کلی کارخانه‌های دولتی مطرح شد. سازمان خصوصی‌سازی سال 1393 از محل رد دیون دولت و مجموعه‌هایی که به بانک‌ها بدهی داشتند، نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم را به مجموعه بانک‌های سپه، تجارت، گروه مالی ملت و پست بانک واگذار کرد. بر همین اساس بانک سپه سهامدار عمده بیش از 71 درصد از این مجموعه شد. این مجموعه بانک‌ها زمانی که مالک نیروگاه شدند، از نظر بحث سهام و مالکیتی، شرکتی را تاسیس کردند که بتواند به عنوان مالک شناسایی و عملا عملیات اجرایی و بهره‌برداری را به عهده بگیرد. به همین دلیل شرکت توسعه مولد نیروگاه جهرم تشکیل شد.

عملکرد مجموعه مدیریتی جدید به گونه‌ای پیش رفت که از آبان 1396 که کار به طور جدی پیگیری شد، به فاصله 6 ماه بعد یعنی در فروردین ماه 1397 نخستین واحد بخار این شرکت به مدار وارد شد. این تلاش ادامه پیدا کرد تا آنجا که در فروردین 1398 هم دومین واحد بخار شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم به مدار آمد. در همین دوره، 4 واحد گازی اوورهال شدند. با اجرای این 4 اوورهال، عملا اوورهال 6 واحد گازی نیروگاه تکمیل شد و برنامه توسعه واحد 3 همچنان ادامه پیدا کرد. البته با وجود مشکلات اقتصادی که در سال 1398 دامن بسیاری از شرکت‌ها را هم گرفت و ما نیز از این قاعده مستثنی نبودیم، همچنان کار توسعه‌ای نیروگاه جهرم ادامه پیدا کرد.

آیا برای ثبت این موفقیت‌ها تنها وصول مطالبات چاره‌ساز شد یا در بخش منابع انسانی و بحث‌های پرسنلی هم تغییراتی از سوی مدیریت جدید شرکت در دستور کار قرار گرفت؟ لطفا به برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت در سال پیش‌رو نیز اشاره‌ای داشته باشید؟

آریاک سفر

اصلاحات ساختاری در مجموعه شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم چند بعد داشت. بحث‌های پرسنلی و اصلاحاتی در این بخش اعم از حقوق و مزایا انجام شد و تلاش شرکت بر این شد که مجموعه شرکت در طول 3 سال گذشته بدون مشکلی کار را ادامه دهد. در حال حاضر واحد 3 بخار نیروگاه جهرم را همچنان در دست ساخت داریم که امیدواریم تا پایان امسال این واحد هم به مدار شبکه متصل شود تا تکمیل 3 بلوک بخار نیروگاه جهرم را به زودی اعلام کنیم. هدف ما تکمیل 3 واحد بخار و همچنین بهره‌برداری نرمال از مجموعه‌های گازی و واحدهای بخار وارد مدارمان است.

از دیدگاه شما چرا احداث نیروگاه مهم است؟

برخی از فعالان صنعت برق می‌گویند تنها در فصل تابستان به دلیل پیک مصرف به برق بیشتر نیاز است و اگر مصرف برق در 4 ماه گرم سال مدیریت شود، به ساخت نیروگاه نیاز نیست. پاسخ این تحلیل تنها یک سوال است. آیا اگر تمام واحدهای صنعتی در تمام طول سال با ظرفیت تعریف شده خودشان برای تامین نیاز داخلی و بخش صادرات کار کنند، آن موقع هم باز مشکل ما فقط پیک تابستان است؟ موضوع اصلا برق خانگی نیست، هر چند مصرف خانگی در این سال‌ها رشد داشته است، اما رشد مصارف صنعتی کند بوده که آن هم به دلیل شرایط اقتصادی بوده است. از سوی دیگر براساس برنامه پنجم و ششم توسعه براساس رشد اقتصادی در نظر گرفته شده، سالانه باید 5 درصد به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه شود تا بتوان نیاز صنایع و رشد اقتصادی که در برنامه پیش‌بینی شده است را محقق کرد.

‌ مشکلات فعلی پیش روی نیروگاه‌های ما در چه مواردی خلاصه می‌شود؟
در حال حاضر اقتصاد صنعت برق کشور بسیار شکننده است و کسی هم نمی‌تواند این موضوع را کتمان کند. هزینه‌های تولید انرژی الکتریکی با درآمدها و قیمت فروش آن به هیچ عنوان همگونی و همسانی ندارد. کارشناسان همه اذعان دارند که هزینه‌های تولید برق با فروش آن همگونی ندارد و عملا به همین دلیل است که بخش تولید رفته رفته با شرایط بحرانی روبه‌رو می‌شود.

به نظر شما برای حل این چالش‌ها چه باید کرد؟
باید در وهله اول بخش تولید نیروی برق، واقع‌نگری در حوزه نرخ تولید را اصل موضوع قرار دهد. دوم اینکه تامین نقدینگی و تزریق آن به نیروگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد و سیاست‌گذاران مطالبات نیروگاه‌ها اعم از دولتی و خصوصی را به موقع پرداخت کنند، چرا که ادامه این راه به هیچ‌وجه به نفع صنعت برق نیست.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

 

مرتبط با : توسعه مولد نیروگاهی جهرم
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز