آشنایی با انواع فلاور باکس و کاربرد آن‌

فلاورباکس-کاماپرس

فلاور باکس را می‌توان در طراحی دکوراسیون داخلی یا محوطه سازی فضای سبز استفاده کرد.

به گزارش کاماپرس به نقل از ایده سبز، باتوجه به تنوع مدل در فلاور باکس سؤال اینجاست که انواع فلاور باکس در کجا و برای چه منظوری قابل‌استفاده هستند؟ در ادامه ایده سبز به معرفی انواع فلاور باکس و کاربردهای آن‌ها می‌پردازد.

آشنایی مختصری با فلاور باکس

فلاور باکس (Flower box) که جعبه گل هم نامیده می‌شود، باکس مخصوصی برای نگهداری گل‌وگیاه در آپارتمان یا فضای باز است. تفاوت اصلی فلاور باکس با گلدان‌، بستر بهینه و تخصصی آن است که محیط مناسبی برای پرورش گیاه فراهم می‌آورد. همین نکته باعث توجه ویژه طراحان داخلی و محوطه سازان به این محصول فضای سبز شده. امروز انواع فلاور باکس را در طراحی داخلی سبز و سبک‌های مختلف محوطه سازی می‌بینید.

فلاورباکس-کاماپرس

فلاور باکس در حداقل زمان ممکن پیاده‌سازی و آماده استفاده می‌شود. درون فلاور باکس با خاک مناسب گیاه و عموماً گیاهان آپارتمانی، گونه‌های بومی و درختچه‌های زینتی پر خواهد شد. ممکن است انواع فلاور باکس را در پارک‌ها و محوطه سازی‌های شهری و حتی دکوراسیون داخلی دیده باشید. اگر به این المان جذاب علاقه‌مند هستید، در ادامه به معرفی انواع فلاور باکس، مزایا و کاربردهای آن اشاره کردیم.

آریاک سفر

مزایای فلاور باکس

فلاورباکس-کاماپرس

استفاده از فلاور باکس یا جعبه گل به‌عنوان جایگزین باغچه و یا گلدان‌های قدیمی، دلایل زیادی دارد. با اشاره به مزایای فلاور باکس بهتر متوجه دلایل این جایگزینی خواهید شد.

  • سرعت بالا در پیاده‌سازی فلاور باکس

فلاور باکس به ما امکان کاشت گل، گیاه و درختچه را در فضاهایی که امکان ایجاد باغچه وجود ندارد می‌دهد. سرعت بالای پیاده‌سازی فلاور باکس یکی از دلایل اصلی محبوبیت بالای آن است. زمانی که برای ایجاد باغچه در یک فضا نیاز است، به کمک انواع فلاور باکس به صفر می‌رسد.

  • سهولت جابه‌جایی فلاور باکس

کاشت گل‌وگیاه در باغچه نیاز به اختصاص فضایی دائمی برای رشد گیاه دارد. شما بخشی از فضا را به‌عنوان باغچه تعریف کرده و بستر آن را فراهم می‌کنید. سپس کندن زمین، پرکردن آن با خاک، حریم سازیِ اطراف باغچه و … انجام می‌شود. حال اگر از محل باغچه راضی نباشید، راه بازگشتی نیست، یا اگر باشد برای شما و گیاهتان زیان‌بار است!

خبر خوب اینکه چنین مشکلاتی با استفاده از فلاور باکس قابل‌حل هستند. فلاور باکس که در ابعاد بسیار کوچک تا بسیار بزرگ قابل سفارش است را در محل موردنظر مستقر کنید. آن را با خاک پرکرده و گل، گیاه یا درختچه‌های زینتی خود را بکارید. هر زمان هم پشیمان شدید، به‌آسانی باغچه پرتابل خود را جابه‌جا کرده و تغییر دکوراسیون دهید.

  • توزیع یکپارچه آب و مواد مغذی در فلاور باکس

یکی از مزایای فلاور باکس، قدرت توزیع و کنترل منابع برای گیاه است. اگر گیاهانی با نیازهای غذایی متنوع در فلاور باکس خود می‌کارید، نیاز نیست بابت تغذیه آن‌ها نگران باشید.

  • تنوع شگفت‌انگیز طرح و رنگ در فلاور باکس

از ویژگی‌های مثبت فلاور باکس، تنوع بالای آن از نظر جنس، مدل و رنگ است. بسته به نیاز پروژه و درخواست مشتری امکان ساخت انواع سفارشی فلاور باکس در داخل کشور وجود دارد.

  • مقاومت و دوام بالای فلاور باکس

جعبه گل را از متریال متنوعی می‌سازند، بااین‌حال در ساخت انواع فلاور باکس “مقاومت” بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد. در کنار مقاومت، عمر بالا از دیگر مزایای فلاور باکس است. عمر این عنصر فضای سبز بسیار بالا بوده و تا سال‌ها به زیبایی دکوراسیون و محوطه سازی شما کمک می‌کند.

آشنایی با انواع فلاور باکس

فلاورباکس-کاماپرس

فلاور باکس تنوع بالایی دارد و باتوجه‌به کاربرد و محل استفاده آن می‌توان گزینه‌های مختلفی را بررسی کرد. با وجود دسته‌بندی‌های متنوع، رایج‌ترین روش تفکیک انواع فلاور باکس بر اساس دو قابلیت شیوه استقرار و جنس مواد اولیه است.

انواع فلاور باکس از نظر نوع استقرار

  • فلاور باکس ایستاده یا زمینی

فلاور باکس ایستاده یا زمینی پرکاربردترین دسته فلاور باکس در طراحی فضای سبز و محوطه سازی است. همچنین این نوع فلاور باکس به دلیل انعطاف بالای خود؛ بیشترین تنوع را در ماده اولیه دارد. یعنی فلاور باکس ایستاده را در جنس‌های مختلفی می‌توانید تهیه و استفاده کنید. همچنین شکل‌ و طرح‌های متنوعی از این دسته فلاور باکس موجود و قابل خریداری است. کاربرد اصلی فلاور باکس ایستاده یا زمینی در محوطه سازی، طراحی فضای سبز اداری، دکوراسیون داخلی و روف گاردن است.

  • فلاور باکس معلق

فلاور باکس معلق کاربرد زیادی در طراحی دکوراسیون داخلی دارد البته در محوطه سازی هم می‌توان روی آن حساب کرد. به دلایلی مختلفی استفاده از جعبه گل یا فلاور باکس معلق ضروری است. می‌توان بنا به سلیقه مجریِ فلاور باکس و یا کارفرما از انواع فلاور باکس معلق بهره گرفت. همچنین در جایی که با محدودیت فضا مواجه می‌شویم، فلاور باکس معلق می‌تواند راه‌حل خوبی باشد. در فلاور باکس معلق هم تنوع متریال داریم اما بیشتر نوع چوبی آن رایج است. فلاور باکس معلق در تراس سبز (تراس گاردن)، پاسیو سبز و در طراحی دکوراسیون داخلی طرفداران زیادی دارد.

  • فلاور باکس دیواری

اجرای دیوار سبز در طراحی فضای داخلی ساختمان بسیار جذاب است. برای فاصله گرفتن از تکرار می‌توان به کمک عناصری مثل فلاور باکس، دیوار زنده متفاوتی ایجاد کرد. فلاور باکس دیواری می‌تواند روی پنل متصل به دیوار سوار شود و یا مستقیماً روی دیوار نصب گردد. فلاور باکس دیواری می‌تواند با متریال مختلفی اجرا شود. البته بیشتر فلاور باکس چوبی و چوب پلاست یا فلاور باکس‌های سبک از جنس‌های پلاستیک یا فایبرگلاس مورداستفاده قرار می‌گیرند. درون فلاور باکس دیواری با خاک و گیاهان مناسب پر می‌شود. توجه کنید که برای آبیاری اگر محفظه‌ای زیر فلاور باکس نباشد، باید دقت زیادی به خرج دهید.

  • فلاور باکس پله‌ای

بدون اغراق یکی از جذاب‌ترین و بهینه‌ترین انواع فلاور باکس، فلاور باکس پله‌ای است. این نوع فلاور باکس هم در محوطه سازی فضای سبز شهری و هم محوطه سازی‌های کوچک‌تر کاربرد دارد. البته استفاده از آن در فضای داخلی چندان رایج نیست ولی مانعی هم برای آن وجود ندارد. شاید نمونه‌های اجرا شده فلاور باکس طبقه‌ای یا پله‌ای را در دیوار سبز شهری دیده باشید. مزیت این دسته فلاور باکس آبیاری بهینه به دلیل شیب موجود است که مانع از هدررفتن آبِ خارج شده از فلاور باکس می‌شود.

در محوطه سازی شهری انواع فلاور باکس پله‌ای را با متریالی مانند بتن، سیمان و گاهی هم چوب می‌سازند. گزینه دیگر برای استفاده از فلاور باکس پله‌ای، تراس سبز است. فرم طبقه‌ای فلاور باکس پله‌ای باعث اشغال جای کمتر و دسترسی به فضای بیشتر می‌شود. این مسئله برای تراس گاردن، پاسیو سبز و در کل فضاهای محدود ایدئال است.

انواع فلاور باکس از نظر جنس متریال

یکی دیگر از روش‌های دسته‌بندی انواع فلاور باکس، توجه به جنس مواد سازنده آن است. همان‌طور که قبلاً اشاره  کردیم، تنوع بالا از جمله مزایای فلاور باکس است. مجری فلاور باکس می‌تواند با توجه به سبک پروژه خود، جنس مناسب فلاور باکس را انتخاب کرده و بکار ببرد. در ادامه رایج‌ترین انواع فلاور باکس به تفکیک جنس مواد اولیه را که در داخل کشور موجود هستند لیست کردیم:

  • فلاور باکس چوبی
  • فلاور باکس پلاستیکی
  • فلاور باکس سنگی
  • فلاور باکس بتنی
  • فلاور باکس سفالی
  • فلاور باکس فایبرگلاس
  • فلاور باکس چوب پلاست
  • فلاور باکس گالوانیزه
  • فلاور باکس شیشه‌ای

اجرای فلاور باکس توسط شرکت ایده سبز

فلاورباکس-کاماپرس

اگر قصد اجرای فلاور باکس در فضای اداری و یا محوطه سازی باغ، ویلا و استخر دارید، شرکت ایده سبز آماده همکاری با شماست. ما در ایده سبز خدمات گسترده‌ای در زمینه طراحی فضای سبز ارائه می‌کنیم که اجرای فلاور باکس (به‌صورت تخصصی) یکی از این خدمات است. فلاور باکس ایده سبز دارای تنوع بسیار بالا، ماندگاری قابل‌قبول و طراحی منحصربه‌فرد است. در زمینه اجرا هم یک تیم طراحی فضای سبز و متخصص گل‌وگیاه در پروژه شما مشارکت خواهند داشت. خوشحال می‌شویم نظرات و سؤالات خود را از طریق شماره‌های 02177245295 ، 09126494926 و 09121173266 با ما در میان بگذارید.

انتهای پیام

مرتبط با : ایده سبز
نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز