آشفته بازار ماسک و مواد ضدعفونی کننده

ضعف نظارت و مدیریت بر بازار ماسک و مواد ضدعفونی باعت تداوم ناآرامی‌ها در این بازارها شده و دسترسی متقاضیان را به این کالاها دشوار کرده است.

به گزارش کاماپرس به نقل از ایسنا،با وجود آنکه از ورود ویروس کرونا به ایران بیش از سه هفته می‌گذرد و در این مدت تمام کارشناسان و مسئولان بهداشتی از لزوم دسترسی کافی مردم به این تجهیزات پیشگیرانه سخن گفته‌اند اما هنوز بازار این کالاها به ثبات نرسیده و تمام خواسته‌های مردم را برطرف نکرده است.

هرچند در این مدت با پیگیری‌های صورت گرفته خط تولید این محصولات با حداکثر توان کار خود را ادامه داده‌اند و حتی با مجوزهای دولت برخی از کارخانه‌هایی که در تولید مواد ضدعفونی فعالیت نمی‌کردند با تغییر خط تولید خود رساندن این محصول به مردم را گسترش داده‌اند اما در عمل همچنان این بازار با مشکلاتی مواجه است.

خسرو فروغان گران‌سایه عضو اتاق بازرگانی ایران ، درباره چرایی به آرامش نرسیدن این بازار، اظهار کرد: هر بازاری برای رسیدن به تعادل نیاز به شکل‌گیری یک ارتباط منطقی میان عرضه و تقاضا دارد. بازار مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک تا پیش از این در میان مردم عادی بسیار محدود بود و از این‌رو خطوط تولید گسترده‌ای برای آنها فعالیت نمی‌کرد.

آریاک سفر

وی ادامه داد: پس از ورود ویروس کرونا به کشور ناگهان تقاضا برای این محصولات چند ده برابر شد و قاعدتا بازار در کوتاه مدت توان تامین تمام این نیازها را نداشت. از این‌رو در بازار کمبود به وجود آمد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که در حوزه نظارت بر قیمت‌ها و شرایط بازار از سال‌ها قبل ابهاماتی وجود داشته، بیان کرد: نه تنها در حوزه محصولات مرتبط با کرونا که حتی در سایر بازارها نیز ما همواره این ایراد را مطرح کرده بودیم که به دلیل محدودیت تعداد بازرسان و مشکلاتی که اصناف و سایر واحدها در نظارت همه‌جانبه در بازار دارند بعضا تخلفاتی در بخش‌های مختلف رخ می‌دهد.

فروغان گران‌سایه اضافه کرد: در صورتی که نحوه‌ی نظارت خود در بازار را تغییر ندهیم و با توانمند کردن بازرسان و افزایش تعدادشان راه ایجاد فساد و افزایش قیمت‌ها را نبندیم نه تنها در بازار فعلی و در دیگر بخش‌ها نیز همچنان با مشکل مواجه خواهیم بود.

مرتبط با : اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز