آبله میمون چطور منتقل می شود؟

لست سکند

آبله میمون از یک ویروس عفونی ایجاد می‌شود که باعث تب، سردرد، درد عضلانی، کمردرد، تورم غدد لنفاوی و لرز و خستگی فرد مبتلا می‌شود. این بیماری عمدتا از طریق گاز گرفتن حیوان آلوده یا تماس با خون، مایعات، زخم یا ضایعات آن‌ها منتقل می‌شود و همچنین انتقال انسان به انسان آبله میمون هم از طریق قطرات تنفسی بزرگ اتفاق می‌افتد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بهداشت و سلامت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بیماری آبله میمون جدید نیست و سال 1970 نخستین مورد انسانی آن در جمهوری کنگو به ثبت رسید. سالیانه هزاران نفر در آفریقا به چنین بیماری مبتلا می‌شوند. در حال حاضر مواردی از ابتلا به این بیماری در کشورهای اروپایی هم مشاهده شده و با توجه به سابقه انتقال کرونا، نگرانی‌هایی را در مردم ایجاد کرده است. اما به نظر دکترها و کارشناسان بیماری‌های عفونی، سرعت انتقال به اندازه ویروس کرونا نگرانی ندارد. ضمن اینکه محققان معتقدند آبله میمون از آنجایی که مربوط به ویروس آبله است، راه‌های درمان و واکسن‌هایی برای جلوگیری از انتشار بیشتر آن در دسترس است. با این حال سازمان جهانی هو درباره این ویروس هم هشدار داده و از مردم خواسته تا در این باره آگاهی لازم را داشته باشند.

خطر آبله میمون برای کدام افراد کمتر است؟

اغلب افرادی که واکسن آبله را تزریق کرده‌اند در مقابل این بیماری مصونیت کافی دارند. از طرفی چون این ویروس شناخته شده و در ذخایر سازمان جهانی بهداشت است، احتمالا آن را برای ساخت واکسن جدید به کار ببرند. هنوز اطلاعات چندانی درباره داروهای خوراکی برای درمان این بیماری در دسترس نیست و سازمان بهداشت جهانی هم در این خصوص موردی را اعلام نکرده است.

راز آسمان پایتخت

به گفته برخی متخصصان، با توجه به خطر گسترش این بیماری و عدم رعایت و توجه مردم، سازمان بهداشت جهانی برای این موضوع یک نشست اضطراری برگزار کرده تا ابعاد این بیماری عفونی را بررسی کند.

مشخصات این بیماری عفونی

آبله میمون یک دوره نهفتگی دارد. این دوره برای برخی اشخاص شش تا 13 روز و برای عده‌ای دیگر پنج تا 21 روز طول می‌کشد. یکی از انواع ویروسی آبله میمون خطرناک است و مرگ و میر بیشتری دارد. براساس تحقیقات به عمل آمده، طی یک تا سه روز بعد از تب کردن بیمار، بثورات پوستی وی آغاز و در تمامی نقاط بدن پخش می‌شود. دوره این بیماری بعد از گسترش بثورات پوستی بین دو تا چهار هفته خواهد بود و پس از آن علائم کم کم از بین می‌رود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز