یارانه کالای اساسی ؛ طرحی که یادآور مشکلات یارانه 45500 تومانی است

تخصیص یارانه کالای اساسی به 60 میلیون نفر از اقشار جامعه با انتقاداتی مواجه است و برخی کارشناسان معتقدند این یارانه بهتر است با گستردگی غیرقابل کنترل و مدیریت تخصیص پیدا نکند و تنها به 20 میلیون نفر اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی تعلق بگیرد.

به گزارش کاماپرس، اعطای یارانه مختص خرید کالای اساسی در مجلس در حال طی کردن مراحل نهایی است و ضمن پیش رفتن مراحل نهایی این طرح، نقدهای کارشناسان به طرح مذکور نیز در رسانه ها منعکس می شود. برخی کارشناسان به تجربه پرداخت یارانه به صورت غیرهدفمند – اتفاقی که در مورد یارانه 45 هزار و 500 تومانی افتاد – اشاره می کنند و طرح مذکور را نیز در مسیر تکرار همان تجربه با همان مشکلات می دانند.

از جمله معاون پژوهشی پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس طرح تخصیص یارانه کالای اساسی به مردم را در کلیت خود مثبت دانسته اما برخی ملاحظات را درباره این طرح مطرح کرده است.

بودجه و اعتبارات طرح قابل تحقق است؟

دکتر امیرحسین مزینی در گفتگو با نود اقتصادی با طرح این پرسش که منابع مورد نیاز این طرح قرار است از چه محلی تامین شود، اظهار کرد: طبق آنچه تاکنون پیشنهاد دهندگان این طرح مطرح کرده اند قرار است اعتبارات این طرح از محل جابجایی در ردیف بودجه و اعتبارات، منابع هدفمندی یارانه‌ها و فروش دارایی های دولت تامین شود اما مشخص نیست در مدت کوتاه چگونه می توان از این محل ها منابع این طرح را تامین کرد.

آریاک سفر

وی تصریح کرد: اگر این اعتبارات از محل های پیش بینی شده تحقق پیدا نکند اجرای این طرح برای دولت بار مالی ایجاد می کند و فشار تورمی به دنبال خواهد داشت.

 یارانه کالای اساسی فقط به 20 میلیون نفر اقشار آسیب پذیر پرداخت شود

مزینی به مشکلات ناشی از اقتصاد پنهان و فروش سهمیه های مذکور اشاره کرد و گفت: پیشنهاد دهندگان این طرح باید برای توزیع صحیح این یارانه ساز و کار استفاده از کارت های هوشمند را به درستی پیاده کنند تا بحث فروش این کالاها خارج از اهداف این طرح و انحراف طرح از اهداف اصلی را شاهد نباشیم.

وی همچنین اظهار کرد: اگر با استفاده از بسترهایی که برای شناسایی اقشار آسیب پذیر وجود دارد این یارانه تنها به همان 20 میلیون نفر اقشار هدف تعلق می گرفت چه بسا بهره وری این طرح بیشتر بود اما اجرای این طرح با این سطح گسترده – برای 60 میلیون نفر – احتمال انحراف را افزایش می دهد و به نوعی پول پاشی است که نمی توان در مورد رسیدن یارانه و کمک مورد نظر به اقشار هدف اطمینان حاصل کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز