گرانی دلار نیمایی سوخت موتور بورس می شود

فعالان بورسی و تحلیلگرانی که بورس را زیر نظر دارند معتقدند افزایش قیمت دلار نیمایی ی‌تواند به عنوان یک موتور محرکه در بورس عمل کند.

به گزارش کاماپرس، ورود حقوقی‌ها و دیگر بازارگردان‌‎ها به بورس زمینه تغییراتی هرچند کم را در این بازار ایجاد کرده است. دیروز سقف قیمت دلار در نیما شکسته شد، بازارسازها با هدف تقویت سمت عرضه و ورود ارز به این بازار اجازه دادند در نیما مثل هر بازار استانداردی عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشد.

این یعنی نیما می تواند همین امروز شاهد ثبت دلار 26 هزار تومانی باشد؛ یک کانال بالاتر از انتظار سهامداران.

فعالان بورسی و تحلیل گرانی که بازار سهام خاستگاه آنان است، معتقدند این اقدام می‌تواند به عنوان موتور محرکه در بازار بورس عمل کند.

دلار سوخت بورس می شود

آریاک سفر

این گروه اعتقاد دارند با افزایش نرخ ارز  EPS اسمی شرکت‌های صادرات محور به‌طور مستقیم، شروع به رشد می‌کند. رشد برخی شرکت هایی که اصطلاحا کامودیتی محور خوانده می شود یا برخی شرکت های با استعداد صادرات غیر نفتی در این راستا توصیف می شود.

در معاملات دیروز این شرکت ها بیشترین انتقال مالکیت از حقوقی به حقیقی را داشتند.

از نگاه این گروه متغیر نرخ ارز،‌ تورم و قیمت‌های جهانی توضیح دهنده بخش زیادی از رشد بازار سهام کشور را تضمین می‌کند.

به همین دلیل افزایش نرخ ارز سامانه نیما به تبع رشد نرخ ارز در بازار آزاد می‌تواند منجر به رشد دیگری در بازار سرمایه شود. به طوری که صعود شاخص پرقدرت و احتمالا سقف‌های قبلی شاخص کل بورس تهران به‌طور مجدد تجربه شود.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

نرخ ارز پیش خور شده است؟

البته گروه دیگری که در این بازار نفعی ندارند و به بورس از دریچه کلان نگاه می‌کنند در گزارشی که در اقتصادنیوز منتشر شده،معتقدند قیمت هایی که در بازار سهام وجود دارد حتی برای بسیاری از شرکت های با پایه صادراتی توضیح دهنده درآمد احتمالی آنان در آینده نیست.

به گفته آنان روندی که در بازار سهام در 5 ماه ابتدایی سال وجود داشت موجب شد بازارها با اختلاف از بورس جا بمانند بازدهی بورس به اندازه ای در این مدت بالا رفت که بازارهای دیگر به گرد پای بورس هم نمی رسند بنابراین تغییرات کنونی به نظر نمی رسد بتواند اثر جدی بر بازار سهام داشته باشد.

حتی اگر در کوتاه مدت و تحت تاثیر القائات برخی تحلیل گران این سهام بیشتر رشد کند میزان حباب بزرگ شده است.

در واقع نرخی که در بازار وجود دارد فاصله زیادی با بازارهای دیگر دارد و حتی ارز 26 هزار تومانی هم نمی تواند حمایت کننده و توضیح دهنده شاخص در وضعیت کنونی باشد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز