کرونا و بحران‌های اقتصادی بعد از آن

کرونا

بیماری کرونا و راه‌های مراقبتی آن تیتر اول خبرهای روزهای ابتدایی سال 99 را به خود اختصاص داده است. اما بعد از کرونا چه بر سر اقتصادهایی که طولانی‌مدت کسب‌وکارها را تعطیل کردند و در خانه ماندند می‌آید؟ صندوق بین‌المللی پول به‌تازگی اعلام کرده است که بزرگ‌ترین بحران اقتصادی پس از سال 1930 را پیش رو داریم. برای آن‌که بتوانیم درک بهتری از بحران پیش رو داشته باشیم، بحران 1930 را بررسی می‌کنیم. آنچه در اقتصاد اتفاق می‌افتد دنیای عجیب‌وغریبی دارد، تمام عوامل بر روی یکدیگر اثر می‌گذارند و یک تصمیم اشتباه مانند یک گرداب عمل می‌کند و همه‌چیز را به پایین می‌کشد.

بحران بزرگ 1930 با سقوط ارزش سهام شروع شد، این کاهش ارزش به دلیل یک تصور نادرست بانک مرکزی بود، فدرال رزرو نرخ‌های بهره بانکی را به امید کاهش رشد قیمت بازار سهام افزایش داد اما این افزایش، پیش‌بینی‌های منطقی بعدی را دچار مشکل کرد، این نا اطمینانی اعتماد سرمایه‌گذاران را کاهش داد. این اتفاق گرداب اقتصادی را فعال می‌کند سرمایه‌گذار در بازار نامطمئن سرمایه‌گذاری نمی‌کند و اولین اثر آن کاهش تولید است وقتی تولید کاهش پیدا می‌کند و کارفرما امکان پرداخت حقوق و دستمزد را ندارد ساده‌ترین راه‌حل ممکن تعدیل نیرو هست پس به دنبال سقوط ارزش سهام، افزایش شدید بیکاری در دوران رکود بزرگ مشاهده شد.

طرف دیگر بحران اقتصادی، بانک‌ها بودند، کاملاً منطقی به نظر می‌رسید که سپرده‌گذاران امیدی به بازپرداخت بدهی‌های بانک نداشتند و از طرفی تقاضای افراد برای دریافت سپرده‌هایشان نیز بانک‌ها را به ورطه‌ی ورشکستگی کشاند. به دنبال این اتفاق‌ها کاهش قدرت خرید مردم تجربه شد.

 آیا بعد از دوران کرونا اقتصاد جهان دوباره رکود 1930 را تجربه خواهد کرد؟

بیماری کرونا نیز با تعطیلی بنگاه‌ها و کسب‌وکارها در اولین روزها باعث سقوط قیمت سهام شد. مرز کشورها بسته‌شده و آژانس‌های هواپیمایی در آستانه ورشکستگی هستند. قیمت بنزین کاهش پیدا کرد و این اقتصاد کشورهای متکی به نفت را دچار مشکل کرده است. تعطیلی گسترده در جهان از یک‌سونگرانی کارفرماها برای پرداخت هزینه‌ها برانگیخته و از سوی دیگر نیروی کاری را داریم که حقوق ندارد و نمی‌تواند از پس هزینه‌های زندگی برآید.

آریاک سفر

به‌نوعی می‌توان گفت برخی از مسیرهای گذشته ممکن است دوباره تکرار شود، اما پیش‌بینی می‌شود اصلی‌ترین موضوع بعد از بیماری کرونا کاهش قدرت خرید مردم (کاهش تقاضا) هست که به دنبال آن کاهش تولید و افزایش بیکاری را خواهیم داشت.

 

 

نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز