چرا مذاکرات وین به نتیجه نمی‌رسد؟

آیا برجام بالاخره احیا خواهد شد؟ این سوالی است که این روزها، ذهن افکار عمومی را درگیر کرده است.  گفتگوها درباره به نتیجه رسیدن برجام در روزهای پایانی دولت دوازدهم، به اوج خود رسیده است. اکنون یک هفته از پایان دور ششم مذاکرات وین می‌گذرد اما همچنان مقامات آمریکائی معتقدند اختلافات جدی حل نشده است.

به گزارش کاماپرس، چندی پیش، یک مقام ارشد آمریکائی در گفتگو با رویترز اعلام کرده بود که در شش دور مذاکرات برجامی وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است و به زودی دور هفتم مذاکرات برگزار می‌شود. اما همچنان درباره تاریخ آغاز دور هفتم مذاکرات ابهاماتی وجود دارد.

آمریکا نگران توانایی هسته‌ای ایران است

با وجود اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده اند که ایران قصد تولید سلاح هسته‌ای را ندارد اما همچنان وزیرخارجه جوبایدن در نشستی که با همتای فرانسوی خود داشت نگرانی خود را در این رابطه ابراز کرد و این می‌تواند یکی از عواملی باشد که مذاکرات برجامی به تعویق می‌افتند.

امتیازگیری با ایجاد تنش

آریاک سفر

از دیگر موانع پیشبرد برجام می‌تواند این باشد که آمریکا قصد دارد با تشدید فشارها ایران را به سمت کنارگذاشتن پروتکل الحاقی حرکت کند. رفتار دوگانه آمریکا حاکی از همین امر است. آمریکائی‌ها از یک طرف در تلاش هستند که پیش از روی کار آمدن دولت جدید، مذاکرات وین را به سرانجام برسانند و از سوی دیگر می‌خواهند امتیازاتی بگیرند بدون اینکه امتیازی به طرف ایرانی خود بدهند. از این رو تلاش می‌کنند از طریق جنگ روانی و سیاسی، ایران را به گرفتن حداقل امتیازات قانع کنند.

تحریم‌های دوره ترامپ

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اعلام کرد که «اگر آقای عراقچی همین الان اختیار داشته باشد می‌تواند برود و تحریم‌ها را تمام کند.» این صحبت حسن روحانی درحالی است که آمریکائیان قصد دارند برخی از تحریم‌های وضع شده در دوره ترامپ را ادامه دهند. به نظر می‌رسد عمده اختلاف نظر تهران و واشنگن بر سر رفع تحریم‌ها است.

اختلاف دیدگاه ایران و آمریکا

تحریم‌های هسته‌ای به عرصه‌های دیگری هم تسری پیدا کرده اند. از یک سو آمریکا معتقد است که بازگشت به برجام یعنی بازگشت به تمامی تعهدات گذشته، اما ایران می‌گوید بازگشت برجام به معنای اجرایی شدن توافقات 2015 است. ایران خواستار این است که آمریکا تضمین بدهد که در برجام می‌ماند.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز