وعده ارزانی کالاهای اساسی با حذف ارز دولتی

نوسانات قیمت کالاهای اساسی تحت تاثیر افزایش قیمت ارز و همچنین واردات کالا قرار دارد اما از آن جایی که کالاهای وارداتی به ایران قابل تولید در کشور است و تولید اشتغال ایجاد می کند با اجرای این کار شعار اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کرده‌ایم.

به گزارش کاماپرس، روزهایی که دولت برای کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی اختصاص می‌‌‌داد، خیلی از کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی از این امر گلایه داشتند که کشور باید به سمت تک نرخی شدن ارز برود و هرگونه یارانه ارزی که می‌‌‌تواند منجر به فساد شود، باید قطع شود.
در مورد شکر، گوشت و برخی دیگر از کالاها که دولت ارز دولتی به آن اختصاص می‌‌‌داد شاهد ایجاد پرونده‌های بزرگ تخلف بودیم که از میلیاردها دلار ارز دولتی سوء استفاده شده است. بدین جهت با خداحافظی رضا رحمانی از وزارت صمت و سرپرستی حسین مدرس خیابانی بررسی کالاهایی که دولت به آن ارز دولتی می‌‌‌دهد ولی آن کالا به دست مصرف کنندگان واقعی نمی‌رسد، آغاز شد. بدین جهت تصمیم گرفته شد کالاهایی که مصرف کنندگان از یارانه دولتی بهره‌مند نمی‌شوند، ارز نیمایی به آن اختصاص پیدا کند.
از آنجا که ارز دولتی فسادهای گسترده‌ای را ایجاد کرد فعالان بخش خصوصی و حتی کارشناسان حرکت دولت به سمت حذف ارز دولتی را اقدامی مناسب دانستند، حال با گذشت چند ماه از این تصمیم برخی از اینکه ارز دولتی کالاهایی چون گوشت، مرغ و… حذف شده، ابراز گلایه می‌‌‌کنند و تمام رشد قیمت‌ها را به این اقدام گره می‌‌‌زنند.
اما محمدرضا کلامی دبیرستاد تنظیم بازار درباره قیمت کالاهای اساسی و روندی که آنها طی می‌‌‌کنند به «ایران» گفت: «توزیع مناسب و بهنگام کالاها باعث شده که نوسان قیمت در کالاهای اساسی به حداقل برسد، در مورد برخی کالاها شاهد اصلاح قیمت چند باره هستیم که بخش قابل توجهی از آن به نرخ ارز بازمی‌گردد اما در مورد کالاهای اساسی با آنکه دیگر ارز دولتی به آن اختصاص پیدا نمی‌کند، شاهد نوسان و رشد جهش‌گونه قیمت‌ها نیستیم.»

پیش‌بینی کارشناسان از قیمت کالاهای اساسی
در این میان کارشناسان عنوان می‌‌‌کنند با ثبات قیمت ارز به سرعت ترمز قیمت کالاها کشیده خواهد شد و دیگر مردم با نوسان قیمت‌ها روبه‌رو نخواهند شد. آنها اظهار می‌‌‌کنند که درست است طی چند وقت اخیر قیمت‌ها مرتب در نوسان بوده اما دو الی سه هفته‌ای هست که با آرامش نسبی در قیمت ارز، ثبات در حال برگشت به بازار کالایی است.
آنها پیش‌بینی کردند که دیگر قیمت کالاها امکان افزایش دوباره را نخواهد داشت و اکنون مسئولیت بانک مرکزی بسیار سخت‌تر است چرا که مدیریت ارزی را باید به گونه‌ای پیش ببرد که بخش تولید و تأمین کنندگان کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب‌تری ارز تأمین بگیرند و دیگر سراغ بازار آزاد نروند.
کارشناسان اعتقاد دارند که با همکاری صادرکنندگان و مذاکره با کشورهای دوست و همسایه می‌‌‌توان مشکلات ارزی را حل کرد و مدیریت ارزی به گونه‌ای باشد که کالاهای اساسی مردم با کمترین نوسان قیمت مواجه شوند.

آریاک سفر

انتهای پیام

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز