وام 300 میلیونی ساخت مسکن مستاجران را صاحبخانه می‌کند؟

بانک مرکزی سهمیه 25 بانک و 2 موسسه اعتباری که عاملیت پرداخت وام های مسکن سال 1400را دارند تعیین کرده است. سقف وام ساخت مسکن امسال به 300 میلیون تومان افزایش یافته است اما آیا این تسهیلات می تواند مستاجران را از انتظار صاحبخانه شدن خارج کند؟

به گزارش کاماپرس، بعد از اعلام افزایش سقف وام ساخت مسکن به 300 میلیون تومان و در برخی روایت ها به 450 میلیون تومان برخی گزارش های رسانه ای منتشر شد که این تسهیلات را در خانه دار کردن افراد فاقد مسکن موثر می دانست.

از جمله در یکی از این گزارش ها که روزنامه هفت صبح آن را منتشر کرد خواندیم که انبوه سازها این وام را دریافت کرده و با پیش فروش واحدهایی که قرار است کار ساختش را شروع کنند، از طرف متقاضیان وام می گیرند و با تجمیع وام هر کدام از واحدها، صاحب سرمایه قابل توجهی می‌شوند که کفاف ساخت یک پروژه انبوه‌سازی بزرگ را می‌دهد. در نهایت این متقاضی خرید مسکن یا همان مستاجران هستند که بعد از پایان کار، صاحبخانه شده و وام ۴۵۰ میلیونی را با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله به بانک باز می گردانند.

اما بعدتر مشخص شد چنین محاسباتی بسیار خوش بینانه است چرا که یک مانع در مسیر خانه دار شدن از این طریق برای مستاجران وجود دارد و آن اقساط ماهانه ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی این وام است. به این معنی که اگرچه زمان پرداخت اقساط بعد از ۲ سال استراحت، آغاز می شود اما به هر حال نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت چرا که هیچ خانوار مستاجری توان پرداخت چنین اقساط سنگینی را ندارد.

حالا بررسی های بیشتری که توسط کارشناسان انجام شده ابعاد منفی دیگری از این تسهیلات را نیز روشن کرده است.

آریاک سفر

چرا وام 300 میلیونی ساخت مسکن برای مستاجران مفید نیست؟

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود افزایش وام ساخت مسکن را زیر ذره بین برده و در بخشی از این گزارش نوشته است؛ حتی اگر کل وام ساخت به خریدار منتقل شود سهم بالایی در پوشش هزینه خرید یک واحد مسکونی در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ کشور ندارد.

به نوشته این روزنامه مطابق با بررسی‌ها، در حال‌حاضر میانگین قیمت آپارتمان نوساز در شهرهای بزرگ کشور، با الگوی مساحتی 80 تا 85 مترمربع‌ بیش از 700 میلیون تومان است، بنابراین اگر در سال 1403(پس از گذراندن دو سال دوره ساخت) کل رقم وام یعنی 300 میلیون تومان به خریدار منتقل شود این رقم کمتر از 50 درصد هزینه خرید واحد مسکونی را پوشش می‌دهد در نتیجه برای خریداران مصرفی – که همان مستاجران هستند –  نمی‌تواند قدرت خرید ایجاد و آنها را صاحبخانه کند.

اخبار پربازدید را بخوانید:

تسهیلات ساخت مسکن، قیمت زمین را پوشش نمی دهد

در بخش دیگری از این گزارش ایراد مهم دیگری به تسهیلات ساخت مسکن گرفته شده و عنوان شده است که سازنده‌ها اظهار می‌کنند که وام ساخت به لحاظ ضوابط به پروژه‌های ساختمانی کمک چندانی نمی‌کنند.

چراکه بیش از 60 درصد از هزینه‌های ساخت وساز را هزینه تامین زمین شامل می‌شود که پیش از آغاز اجرای پروژه باید خریداری شود و وام ساخت عملا در تامین هزینه‌های آن نقشی ندارد. از این رو کارشناسان عنوان می‌کند از آنجاکه این وام‌مختص بخش ساخت است و در افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی – مستاجران – نقشی ندارد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “وام 300 میلیونی ساخت مسکن مستاجران را صاحبخانه می‌کند؟

  1. کامیل گفته:

    ماکه ضمانت نداریم واسه وام ازدواج ۶ ماه رفت وامدکردیم که وام ازدواج بگیریم باهزار مکافات وام گرفتیم باید واسه جوانان طوری راهنمایی کنید که نیازی نداشته باشه ضمانت لازم داشته باشه کیه که خونه نخواد ولی این وام ۴۵۰ میلیون چه بلایی سرمردم میاد

  2. م گفته:

    این وام فقط باید برای ساخت مسکن باشه وگرنه طرحی میشه برای افزایش دوباره قیمت مسکن و بیچاره کردن مردم توسط بانکها و موسساتی که ملک زیاد دارند.

  3. امید گفته:

    من مستاجرم بیش از ۲۰ سال و با این گرونی های اخیر که حادث شده دیگه تو خواب هم خونه دار نخواهم شد و برای همیشه شرمنده خانواده ام هستم و این یک بار روانی شدیدی بر من و امثال من وارد میکند . خدایا ؛ خدایا . . .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز