قیمت مسکن کاهش یافت

بررسی اخیر بازار مسکن افزایش فایل‌های فروش را نشان می‌دهد. در واقع مسکن وارد فاز فروش شده و بر اساس بررسی‌های موجود و اظهارات فعالان بازار مسکن، تعداد فروشنده‌های مسکن در بازار تهران در یک ماه اخیر بالا رفته است.

به گزارش کاماپرس، اطلاعات موجود نشان دهنده کاهش یک درصدی قیمت پیشنهادی فروش آپارتمان در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه است. این نرخ منفی، تغییر انتظار فروشنده‌ها را نسبت به قیمت فروش واحدهای خود بیان می‌کند. در حالی که سال گذشته در اردیبهشت ماه، ورود سرمایه گذاران به بازار مسکن بالا بوده و این قضیه در اردیبهشت ماه امسال برعکس شد. همچنین امیدها بر انتقال اثر این کاهش بر روی قیمت قطعی معاملات است. در طی دو سال اخیر شکاف عمیقی بین قیمت مسکن و قدرت خرید متقاضیان واقعی به وجود آمد. عمده خریداران در این بازار، سفته بازان و سرمایه گذاران بودند. این گروه‌ها در حال حاضر به خروج از بازار املاک اقدام کرده‌اند.

عوامل افزایش خروج از بازار مسکن

در چند مورد می‌توان این خروج از بازار را مورد بررسی قرار داد. اولین مورد کاهش ریسک‌های غیر اقتصادی است. سال گذشته ریسک‌های موجود موجب هجوم سرمایه گذاران به این بازار شد. اما امسال با تازه شدن بحث احیای برجام و امیدواری نسبت به مذاکرات وین اندکی این ریسک‌ها و تنش‌ها کاهش یافته و فضای بازارهای مختلف را تحت تاثیر قرار داد. در واقع پایین آمدن انتظارات تورمی یکی از دلایل اصلی افزایش فایل‌های فروش مسکن در مناطق مختلف است.

آریاک سفر

عامل دیگر ریزشی شدن بازارهای موازی بازار مسکن از ابتدای امسال تا حال حاضر است. نرخ دلار از ابتدای امسال تاکنون معادل 8/7 درصد افت ارزش داشت. همچنین در بازه زمانی ذکر شده بازار سکه نزدیک به 10 درصد افت کرده و شاخص کل در معامله‌های بازار سهام هم در مدت زمان مذکور تقریبا 12 درصد کاهش ثبت کرد.

از طرفی نبود خریداران واقعی و خروج خریداران سرمایه‌ای این بازار را تا حدودی نامتوازن کرده و بازار یاد شده در حال حاضر در شرایط عدم تعادل عرضه و تقاضا  قرار دارد. به گونه‌ای که عرضه زیاد بوده اما تقاضای موثر موجود نیست. در واقع در حال حاضر دو گروه فروشنده‌های واقعی و موثر در بازار حضور داشته و واحدهای خود را به املاک و واسطه‌ها عرضه کرده‌اند. همچنین طبق اطلاعات موجود تقاضا برای مسکن در برخی از مناطق به صفر رسیده و میزان تقاضا برای خرید نسبت به ماه‌های قبل بسیار کاهش یافته است.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز