قیمت مسکن در انتظار مذاکرات احیای برجام

امروز، هشتم آذرماه، قرار است مذاکرات احیای برجام از سر گرفته شود و از همین حالا، می‌توان تاثیر آن را روی حجم معاملات بازار مسکن مشاهده کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار مسکن اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، به نقل از دنیای اقتصاد، در آبان گذشته، بازار مسکن با رشد چشم‌گیر فروش روبرو شد؛ به طوری که بیش از ۷ هزار واحد مسکونی فروخته شد.

قیمت‌ها نشان می‌دهد این افزایش حجم معاملات نتیجه قوی‌تر عمل کردن انتظارات فروشندگان نسبت به انتظارات خریداران است؛ چرا که میانگین قیمت واحدهای مسکونی در آبان ماه، یک درصد رشد کرد. با این وجود، صعود معاملات مشخص می‌کند که فروشندگان یک چشم‌انداز کاهشی را به دلیل یک فاکتور بیرونی پیش‌بینی می‌کردند.

حجم بالای معاملات مسکن با وجود ثبات

در ماهی که گذشت، میانگین قیمت مسکن نسبت به مهرماه، رشد ناچیز 1.2 درصدی داشت. این ثبات نسبی باعث شد که میزان تورم نقطه‌ای مسکن نیز کاهش پیدا کند و آبانی متفاوت رقم خورد!

آریاک سفر

این تفاوت را می‌توان در رشد قابل توجه «حجم معاملات مسکن، باوجود ثبات قیمت» دید. طی آبان ماه حجم معاملات نسبت به مهرماه، رشد 32 درصدی داشت.

البته این صعود به منزله بازگشت رونق به بازار مسکن پایتخت نیست، بلکه منجر به احیای نبض معاملات مسکن شده است؛ به‌طوری‌که تعداد معاملات از محدوده «زیر کف رکود» در مهرماه به بالای این کف رسیده است.

حضور پررنگ‌تر فروشنده‌ها در بازار مسکن در مقایسه با خریداران سبب شده آمار معاملات مسکن صعود کند؛ اما میانگین قیمت تقریبا ثابت باقی بماند. به بیان دیگر، رشد معاملات مسکن بیش از اینکه ناشی از افزایش تعداد خریداران در حال جست‌وجو باشد، به رفتار فروشنده‌ها و پررنگ‌تر شدن حضور آنها در بازار مسکن مرتبط است.

در نهایت، تفاوت مهم بازار مسکن در آبان 1400 با سایر ماه‌های سپری‌شده از امسال در حجم بالای معاملات مسکن با وجود ثبات قیمت است.

در بازار مسکن ماه‌هاست آنچه جهت اصلی تورم را تعیین می‌کند «انتظارات» است و در آبان 1400 چشم‌انداز بهبود فضای بازار مسکن نسبت به بدبینی‌ها و ابهام‌هایی که درباره آینده این بازار وجود دارد، وزن به مراتب بیشتری داشته که منجر به فروشنده‌تر شدن گروه بیشتری از خریداران سرمایه‌ای بازار مسکن شده است.

اما چه چیزی موجب شد آبان بازار مسکن با کارنامه‌ای متفاوت رقم بخورد؟

کارنامه معاملات بازار مسکن در آبان

علت‌های این آبان متفاوت را می‌توان در چهار مورد خلاصه کرد؛

۱. غلبه چشم‌انداز کاهشی قیمت‌ها از نگاه عرضه‌کنندگان: سرمایه‌گذاران ملکی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که احتمال رشد قابل توجه قیمت مسکن در کوتاه‌مدت وجود ندارد و حتی قیمت واقعی مسکن به واسطه پایین‌تر بودن تورم ملکی نسبت به تورم عمومی در میان‌مدت کاهشی است.

۲. استفاده از فرصت کند شدن سرعت رشد قیمت مسکن و افزایش خریدهای تبدیلی: متقاضیان تبدیل به احسن در آبان ماه با مشاهده ثبات نسبی قیمت‌ها از یکسو و افزایش فایل‌های فروش از سوی دیگر زمان را برای ورود به بازار مسکن مغتنم شمردند. همچنین افزایش سقف وام مسکن اگرچه در حدی که برای خرید خانه اول کافی نیست، اما برای متقاضیان تبدیل به احسن قابل استفاده است و آنها می‌توانند به کمک این وام و نقدینگی تکمیلی، به‌عنوان مثال یک اتاق به خانه یک‌خوابه خود بیفزایند یا اینکه محله سکونت خود را قدری ارتقا دهند.

۳. افزایش معاملات با انگیزه تبدیل برای سرمایه‌گذاری: گروهی از فروشنده‌های بازار مسکن در آبان ماه کسانی بودند که قصد تبدیل سرمایه ملکی خود از ملک در تهران به ویلا در یکی از استان‌های خوش آب و هوا را داشته‌اند.

۴. مهاجرت سرمایه‌گذاران از بازارهای پرریسک به بازار مسکن: اگرچه خرید سرمایه‌ای در بازار املاک همیشه وجود دارد، در آبان ماه نیز گروهی از سرمایه‌گذاران از بازارهای پرریسکی مثل دلار که به‌شدت به ریسک متغیر غیراقتصادی وابسته است یا بازارهای فاقد جذابیت مثل بازار سهام، روانه بازار مسکن شدند و بخشی از خریدهای انجام‌شده در آبان به این گروه از متقاضیان مسکن تعلق دارد.

خوشبینی نسبت به آینده مذاکرات

شرایط کلی بازار مسکن در آبان ماه با توجه به صعود حجم معاملات در عین ثبات قیمت‌های قطعی فروش آپارتمان در این ماه نشان می‌دهد، خوش‌بینی نسبت به آینده مذاکرات سبب شده است چشم‌انداز افزایش قیمت در بازار مسکن به‌عنوان نیروی غالب شناخته نشود در عوض انتظارات کاهشی در بازار غلبه پیدا کند که به افزایش فروشنده‌ها منجر شود و فضای مناسبی را برای شکار خانه‌های فروشی در بازار نسبتا با ثبات برای متقاضیان خرید ملک فراهم کند.

اخبار تاثیرات برجام بر بازار:

دو پارامتر اصلی موثر بر وضعیت بازار مسکن در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری وجود دارد که یکی سرنوشت مذاکرات وین و دیگری بازدهی نسبی سایر بازارهای رقیب است. در این بین نقش مذاکرات در تعیین انتظارات غالب در بازار مسکن به مراتب پررنگ‌تر است.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز