غرامت هواپیمای اکراینی را صندوق توسعه ملی می دهد

در بودجه سال 1400 پیشنهاد شده است که غرامت پرداخت هواپیمایی اکراینی از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شود.

به گزارش کاماپرس، صندوق توسعه ملی در  زمان تشکیلش قرار بود به عنوان صندوقی برای ذخیره ارز و تامین نیاز پروژه ایی که بازگشت سرمایه را به همراه دارند ایفای نقش کند، اما امروز به صندوقی برای تامین اعتبارات هزینه ای دولت تبدیل شده است.

طبق بودجه پیشنهادی 1400 امکان برداشت از صندوق توسعه ملی 53 درصد رشد داشته است و ردیف های به بودجه اضافه شده که بیشتر به صورت هزینه ای است و باید منتظر بازگشت پول و سرمایه به صندوق نبود.

یكی از این ردیف‌های جدید، پرداخت غرامت هواپیمای اوكراینی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی است که زسما هیچ گونه بازگشت سرمایه ای را به همراه نخواهد داشت.

شرق در این باره نوشته است: هادی حق‌شناس، كارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با «شرق» بیان می‎كند: پرداخت غرامت هواپیمای اوكراینی که تا سقف 200 میلیون یورو در نظر گرفته شده، اعتبارات هزینه‌ای است و مسلما نمی‎تواند در قالب وام باشد. او می‌گوید: پرداخت این غرامت باید به‌صورت ارزی باشد و از آنجا كه منابع ارزی كشور محدود شده است، چاره‌ای جز این نداریم كه چنین هزینه‌ای را از اعتبارات صندوق تأمین كنیم.

آریاک سفر

همت قلی‌زاده، كارشناس بودجه هم به «شرق» می‌گوید: مدت‌هاست كه بودجه صندوق توسعه ملی منحرف شده و معلوم نیست چه كسی باید به این موضوع رسیدگی كند. قاعدتا پرداخت غرامت هواپیمای اوكراینی باید از طریق بیمه‌‎ها انجام شود اما چون بیمه‌ها توان پرداخت ندارند، احتمالا تصمیم گرفته شده است كه از این محل پرداخت شود.

برداشت های سال آینده از صندوق

براساس لایحه بودجه پیشنهادی به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف 112 میلیون یورو برای اجرای وظایف حاكمیتی-طرح منظومه، تا سقف 125 میلیون یورو برای پرداخت حق عضویت در مجامع بین‌المللی، تا سقف 200 میلیون یورو برای پرداخت خسارت بابت هواپیمای اوكراینی، تا سقف 50 میلیون یورو برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تا سقف یك‌میلیارد یورو نیز برای هزینه‌های مربوط به مدیریت و مقابله با شیوع كرونا برداشت كند كه بخشی از این اعتبارات صرفا هزینه‌ای است و قابلیت بازگشت به صندوق را ندارد.

در كنار این ردیف‌های جدید، همچنان برداشت برای طرح‌هایی كه معلوم نیست اجرای آنها چه زمانی به اتمام می‌رسد، مثل طرح فاضلاب شهر اهواز یا طرح‌هایی كه اثر مثبت آن بر كشور محل تردید است، مثل طرح‌های آبیاری تحت فشار، شركت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های نوآورانه هم ادامه دارد.

‌غرامت هواپیما را باید بیمه بدهد
این كارشناس بودجه هزینه‌كرد از محل اعتبارات صندوق برای غرامت هواپیما را نیز درست نمی‌داند. او تأكید می‌كند: این بودجه باید از طریق بیمه پرداخت شود اما علاوه بر اینكه این مبالغ باید به‌صورت ارزی پرداخت شود، احتمالا بیمه‌های ما قادر به پرداخت این حجم از غرامت نیستند.‌ قلی‌زاده می‌گوید: دولت باید برای حوادث پیش‌بینی‌نشده هزینه بیمه در نظر بگیرد. درست‌ترین روش پرداخت از طریق بیمه است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز