علت گران شدن برنج خارجی اعلام شد

یک مقام مسئول در انجمن واردکنندگان برنج دلایل گران شدن برنج خارجی را اعلام کرد.

به گزارش کاماپرس، به دنبال افزایش قیمت برنج داخلی گزارش ها از بازار حاکی از آن است که قیمت برنج خارجی نیز با گرانی مواجه شده است.

بی برنامه گی دولت در برابر گرانی برنج خارجی – هندی و پاکستانی – در حالی که اقشار کم درآمد این نوع برنج ها را جایگزین برنج داخلی کرده اند برای اقشار حقوق بگیر و دهک های پایین غیر قابل توجیه است.

قرار بود یارانه معیشتی نیز برای تامین اقلامی همچون برنج به کم درآمدها تخصیص یابد ولی هنوز خبری از این یارانه نیست.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزایش نرخ ارز نیمایی، عدم تخصیص ارز برای ترخیص برنج از بنادر، خالی شدن موجودی انبارها از برنج وارداتی و سو استفاده برخی از خرده فروشان و عمده فروشان از این شرایط را از دلایل افزایش قیمت برنج خارجی برشمرد.

آریاک سفر

وی در پاسخ به چرایی افزایش قیمت برنج خارجی گفت: افزایش قیمت برنج خارجی مستقیما به نرخ ارز بستگی دارد. از طرفی چون حدود دوماه است که ارزی برای ترخیص برنج تخصیص داده نشده موجودی انبار واردکنندگان خالی از برنج وارداتی شده است و علی رغم اینکه وزارت صمت اطلاعات افرادی که کالاهایشان در بنادر رسوبی شده را به بانک مرکزی فرستاده، ولی هنوز تخصیص ارزی صورت نگرفته است.

بنا به اعلام ایسنا کشاورز، ادامه داد: موجودی برنج خارجی به صفر رسیده و ممکن است در این میان عده ای بنکدار و خرده فروش از شرایط سو استفاده کنند و قیمت ها را بالا ببرند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اضافه کرد: تعداد محدودی توانسته‌اند در دوماه گذشته برای واردات برنج ارز دریافت کنند که طبیعتا با افزایش نرخ ارز نیمایی قیمت برنج به بیش از ۲۵ هزارتومان افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه از برنامه سالیانه خود در واردات برنج ۵۰ درصد عقب هستیم، گفت: شیوع کرونا در کشور تقاضا را کاهش داده است. قطعا اگر شرایط عادی بود با مشکلاتی مواجه می شدیم.

کشاورز در پایان گفت: زمانی برنج خارجی توسط اقشار ضعیف خریداری میشد که با افزایش قیمت آن امکان حذف این نوع برنج از سفره مردم وجود دارد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز