علائم شناخت خرابی باتری خودرو چیست؟

خرید کلمپ متر

باتری یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است که حتی موتور خودرو هم بدون آن نمی‌تواند کار کند. از این رو، خرابی باتری خودرو باعث می‌شود که خودرو نتواند حرکت کند.

به گزارش کاماپرس بنابراعلام پارس الکترونیک، در صورت اختلالی حتی کوچک در باتری باید پیش از آنکه کاملا از کار بیفتد آن را تعویض کرد. اما چطور متوجه خرابی باتری خودرو شویم؟ در ادامه چند علامت خرابی باتری خودرو مرور می‌شوند.

موتور استارت می‌زند اما روشن نمی‌شود

گاهی اوقات صبح ها موتور خودرو هنگام استارت زدن، صدای تقه می‌دهد اما روشن نمی‌شود. پس از باتری به باتری کردن، ماشین روشن می شود. این مشکل ممکن است از عیب باتری باشد. برای اطمینان بیشتر، چنانچه پس از گرم شدن خودرو، گاهی استارت ضعیف بزند و گاهی خودرو روشن نشود حتما باید باتری تعویض شود.

گاهی موتور استارت نمی‌زند

اگر خودرو استارت نمی‌خورد، احتمالا مشکل از این باشد که ترمینال‌های باتری شل، شکسته یا فرسوده شده‌اند. شاید هم قطعه ای انرژی باتری را هدر می‌دهد یا سیمی به جایی اتصالی کرده است . در این صورت، ابتدا باید کابل‌های باتری چک و از محکم بودنشان اطمینان حاصل شود. کابل‌ها باید محکم به باتری و تجهیزات متصل باشند. همچنین اگر کابل‌ها پوسیده و جداشده باشند باید سریع تعویض شوند. علاوه بر این‌ها، هرز رفتن یا تخلیه شدن باتری نیز مهم است. گاهی ممکن است چیزی نامعلوم مانند اتصالی، از باتری ماشین آمپر بکشد. در این صورت، باید یک برقکار با استفاده از کلمپ متر ، دینام یا آلترناتور، چراغ‌ها، فیوزها، رادیو، دزدگیر و سایر قطعاتی که ممکن است نشتی جریان داشته باشند را بررسی کند.

از عمر مفید باتری گذشته است

هر باتری خودرو یک عمر مفید دارد. زمانی که عمر مفید باتری به پایان می‌رسد، دیگر آن کارایی اولیه را نداشته و بی‌کیفیت می‌شود. معمولا باتری‌های خودرو بین 2 تا 3 سال عمر مفید داشته و پس از آن باید تعویض شوند. در نتیجه یکی از علائم خرابی باتری، افزایش عمر و کهنگی آن است.

آریاک سفر

تغییر رنگ نشانگر سلامت باتری

اکثر باتری های خودرو، یک چراغ نشانگر دارند که نشان‌دهنده عمر آنهاست. زمانی که باتری سالم باشد رنگ این نشانگر سبز است و تا زمانی که رنگ آن قرمز نشده، باتری قابل اعتماد است. اما زمانی که رنگ نشانگر به سمت زرد یا قرمز می‌رود، عمر باتری رو به اتمام است.

تغییر شکل ظاهری باتری

گرم شدن بیش از حد موتور خودرو می‌تواند باعث خراب شدن باتری و برآمده شدن آن شود. گرما، ضربه، شکستگی و عواملی از این دست، می‌توانند منجر به خرابی باتری خودرو و کاهش عملکرد آن شوند. در این صورت، باتری باید تعویض شود.

استفاده از تستر باتری خودرو

در برخی از موارد، نشانگر باتری، شکل ظاهری آن یا عوامل مربوط به استارت خودرو نمی‌توانند مشکل باتری را دقیقا مشخص کنند. در این مواقع، نیاز به تستر باتری خودرو است. تستر باتری با اندازه‌گیری ولتاژ و مقاومت داخلی باتری، وضعیت سلامت، خرابی و در آستانه خرابی باتری را مشخص می‌کند.

تستر باتری مدل‌های مختلفی دارد که هر کدام برای انواع و اندازه‌های مختلف باتری مناسب است.

خرابی باتری خودرو

انواع تستر باتری را بشناسید

دستگاه تست باتری الکترونیکی

از تسترهای باتری الکترونیکی و دیجیتال برای آزمایش ظرفیت باتری باقی مانده استفاده می‌شود. اکثر مدل های دیجیتالی دارای صفحه نمایش LCD هستند که نتیجه تست باتری را در آن نمایش می‌دهد. این مدل‌ها معمولا بسیار کاربرپسند هستند و نتیجه به آسانی در آن‌ها قابل مشاهده است.

دستگاه تست باتری خانگی

تستر باتری خانگی یا داخلی معمولاً برای باتری‌های استوانه‌ای قابل شارژ رایج به کار می‌رود.

تستر باتری یونیورسال

تسترهای باتری یونیورسال تقریبا مشابه تسترهای خانگی هستند و می‌توانند انواع باتری‌ها را تست کنند. همچنین برخی از این تسترها، می‎توانند انواع زیادی از باتری‌ها در اندازه‌های مختلف را آزمایش کنند، از باتری‎های دکمه‌ای کوچک گرفته تا باتری‌های بزرگتر صنعتی و خودرویی!

تستر باتری خودرو

تسترهای باتری خودرو برای باتری‌های سرب اسید خودروها ساخته شده‌اند. این تسترها به باتری خودرو متصل می‌شوند تا نشان‌دهنده وضوح سلامت، وضعیت و ولتاژ خروجی باتری باشند. نکته قابل توجه این است که پیش از استفاده از دستگاه تست باتری خودرو باید مطمئن شد که دستگاه با باتری‌های سرب اسید سازگار است.

یکی از باکیفیت‌ترین دستگاه‌های تست باتری خودرو، دستگاه تستر باتری خودرو مدل SK 8535است که توسط شرکت ژاپنی کیس تولید و روانه بازار گردیده است. از ویژگی‌های مهم این تستر، مجهز بودن آن به پرینتر و قابلیت اتصال به کامپیوتر جهت گزارش تست‌های انجام شده است. ثبت و ذخیره 99 تست در حافظه داخلی از دیگر مزایای این باتری تستر به شمار می‌رود. با کمک دستگاه تست باتری ماشین مدل SK 8535 علاوه بر تست سلامت باتری، تست وضعیت شارژ باتری، تست شارژ دینام و تست استارت خودرو می‌توان زمان مناسب تعویض و یا خرید باطری خودرو را تشخیص داد. این تستر وضعیت شارژ باتری را، توسط لامپ LED در سه وضعیت شارژ کامل، متوسط و ضعیف دسته‌بندی می‌کند.

انواع تستر باتری خودرو از طریق سایت پارس الکترونیک قابل خریداری است. پارس الکترونیک در سال 1374 فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت با اخذ نمایندگی انحصاری از شرکت‌هایی چون ریگول، کیس، هانتک و آپا و تامین بسیاری از تجهیزات الکترونیک به شرکتی مطرح در زمینه تجهیزات اندازه گیری برق و الکترونیک تبدیل شد.

پارس الکترونیک، هنگام خرید نیز مشاوره رایگان جهت انتخاب قطعات در اختیار مشتریان قرار می‌دهد حتی با استفاده از وبسایت این مجموعه می‌توان از قیمت روز تجهیزات الکترونیک همچون LCR متر ، آمپرمتر، منبع تغذیه، اسیلوسکوپ، تستر باتری خودرو و… مطلع شد.

برای خرید هر ابزار دیگر باید به معتبر بودن مرکز خرید آن توجه داشت و این اعتبار از خدمات پس از فروش آن مرکز، قابل تشخیص است. یکی از معتبرترین مراکز برای خرید ابزار الکترونیک، گروه فنی و مهندسی پارس الکترونیک است.

گفتنی است که این مجموعه با اتکا بر دانش خود در زمینه واردات، می‌تواند موجودی ابزار و تجهیزات را برای آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها نیز تامین کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت پارس الکترونیک به آدرس اینترنتی parselectronic.com مراجعه کنید یا با کارشنان فروش به تلفن 66724227-021 تماس بگیرید.

انتهای پیام

مرتبط با : پارس الکترونیک
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز