عرضه اولیه فروشی نیست

عرضه اولیه تیرماه 1400

بازار سرمایه طی 10 روز متوالی کاری سبزپوش بوده و سهامداران به وضعیت پیش روی بازار خوش بین تر از قبل می‌نگرند. در این شرایط استقبال از عرضه اولیه ها نیز افزایش یافته است اما برخی فعالان بازار بر این امر تاکید دارند که عرضه اولیه در وضعیت کنونی فروشی نیست! اما منظور آنها از عبارت چیست؟

به گزارش کاماپرس، برای درک آنچه در مورد فروشی نبودن عرضه اولیه گفته می شود باید گزارش جذاب احمدرضا نجفی روزنامه نگار اقتصادی و یکی از فعالان پر و پا قرص بورس را مرور کنید. وی حتی در قرمزترین روزهای بازار سهام هم این بازار را ترک نکرد و به ارائه تجربیات خود در روزنامه هفت صبح ادامه داد! نجفی در آخرین گزارش خود نوشته است؛ شرکت های بزرگ در روزهای اولی که وارد بازار سرمایه می شوند، دردسرهای زیادی دارند.

تجربه مهم عرضه اولیه ومدیر 

زمانی که ارزش سهام یک عرضه اولیه بالای 100 هزار تومان باشد، سهامداران صبر کمتری به خرج می دهند و در مدت زمان کوتاه تری دست به فروش سهام عرضه اولیه می زنند. «ومدیر» از این قاعده مستثنا نشد. با وجود بازدهی دو برابری عرضه اولیه در سال 1400 ، ومدیر بعد از رشد قیمت 50 درصدی متوقف شد و بعد از جمع آوری صف خرید در روز سه شنبه، شاهد کاهش قیمت آن در روز چهارشنبه بودیم.

عرضه اولیه غکوروش به مدار صعودی برگشت

آریاک سفر

پیش از این چنین اتفاقی برای غکورش هم افتاده بود اما در ادامه این نماد مجددا به روند صعودی برگشت. غکورش بعد از ثبت بازدهی 26 درصدی با ریزش صف خرید مواجه شد و تعداد زیادی از شرکت کنندگان عرضه اولیه دست به فروش سهام خود زدند. ولی بعد از چند روز دوباره صعود غکورش آغاز شد و تا اینجای کار بازدهی آن به 32 درصد نسبت به زمان عرضه اولیه رسیده است. ناامیدی از «ومدیر» احتمالا به سرنوشت مشابهی دچار شود و در بلندمدت شاهد سودآوری نگهداری سهام این شرکت باشیم. برای شرکت باشیم. برای همین است که می‌گوییم عرضه اولیه فروشی نیست!

مطالب مرتبط را بخوانید:

نوسان جالب برکت

نجفی در بخش دیگری از گزارش خود نکات جذابی درباره یک شرکت آینده دار بورسی نوشته است. بنا به نوشته وی، فروشندگان برکت در صبح روز سه شنبه چیزی جز پشیمانی نصیب شان نشد. از زمانی که واکسن ایرانی برکت مجوزاضطراری وزارت بهداشت را دریافت کرده، قیمت سهام گروه دارویی برکت در بورس روند صعودی به خود گرفته و در شش روز کاری بازدهی چشمگیر36درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. در این مدت برکت دائما در صف خرید قرار داشت تا اینکه روز دوشنبه روند برکت معکوس شد و به صف فروش رسید.

روزسه شنبه خیلی از سهامداران به خیال اینکه دیگر امیدی به ادامه روند صعودی نیست، از اول صبح در صف فروش نشستند و سهام خود را به قیمت سه هزار و 759 تومان فروختند، غافل از اینکه در همان روز برکت به روند صعودی برگشت و با افزایش قیمت 10 درصدی به چهار هزار و 300 تومان رسید و برایش صف خرید تشکیل شد. صف خرید برکت روز چهارشنبه هم ادامه پیدا کرد و جزو سنگین ترین صف‌های تشکیل شده در بازار سرمایه بود.

مشروح این گزارش را در روزنامه هفت صبح پنجشنبه 10 تیرماه 1400 بخوانید.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز