شستا در باتلاق فوتبال

شستا

پس از حواشی و کشمکش‌های بسیار در مورد نحوه تسویه قرارداد فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس، سرانجام پای یکی از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به این موضوع باز شد تا با توجه به حواشی به‌وجود آمده و تغییر موضع‌هایی که صورت گرفت، خوراک داغ رسانه‌ها برای روزها مانور روی این سوژه داغ، جور شود.

به گزارش کاماپرس، فدراسیون فوتبال که پس از فسخ قرارداد با مارک ویلموتس، نه قدرت دفاع حقوقی از خود را داشت و نه توان برآمدن از پس هزینه‌های هنگفت آن، سرانجام دست به دامن شرکت پتروشیمی فناوران، یکی از زیرمجموعه‌های تاپیکو شد تا پای شستا به عنوان هلدینگ بالاسری این مجموعه به حواشی این قرارداد جنجالی باز شود.

تغییر موضع فدراسیون؛ از استقراض تا اسپانسرینگ

نکته حاشیه‌ساز در مورد این نقل و انتقال مالی که در ابتدا به عنوان «استفراض فدراسیون فوتبال از سازمان تامین اجتماعی» از آن یاد می‌شد اما این بود که با توجه به مشکلات حقوقی که بر سر راه این توافق دوطرفه قرار داشت، به ناگهان موضع فدراسیون فوتبال در چرخشی 180 درجه‌ای از «استقراض» به «اسپانسرینگ» تغییر کرد.

تکذیب روابط عمومی شستا

آریاک سفر

روابط عمومی شستا در واکنشی فوری به این ادعا، بلافاصله موضوع مطرح شده از سوی فدراسیون را تکذیب کرد تا شایعه اسپانسرینگ تیم ملی توسط سازمان تامین اجتماعی در همان ساعات اولیه رنگ ببازد. بسیاری از کارشناسان، این موضوع را ناشی از زیر ذره‌بین بودن این نقل و انتقال سنگین مالی توسط نهادهای نظارتی می‌دانستند؛ زیرا از یک سو، فدراسیون فوتبال با قرارداد فاجعه‌باری که با ویلموتس امضا کرده بود، به شدت زیر بار انتقاد بود و سازمان تامین اجتماعی نیز که با پول کارگران و کارفرمایان اداره می‌شود، پس از ورود به این عرصه که آن‌چنان هم با حوزه تخصصی‌اش سازگاری نداشت، در مظان اتهام قرار گرفته بود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

چک 300 میلیارد ریالی فدراسیون در وجه شستا

فدراسیون فوتبال و شستا که ادامه این ابهام را به ضرر خود می‌دیدند، در اطلاعیه‌ای از صدور چک 300 میلیارد ریالی فدراسیون فوتبال در وجه شستا به تاریخ فروردین 1399 خبر دادند؛ چکی که از همان ابتدا برگشت‌خورده به نظر می‌رسید زیرا با توجه به شرایط بسیار نابه‌سامان فدراسیون فوتبال و همچنین نبود اسپانسر، بعید به نظر می‌رسید فدراسیون فوتبال از پس پاس کردن بدهی 2 میلیون یورویی خود به شستا برآید.

فدراسیون فوتبال: به شستا بدهکار نیستیم

فاز جدید ابهام در مراوده مالی بین فدراسیون فوتبال و شستا اما با سر رسیدن موعد نقد شدن چکی که همچنان وجود خارجی آن با هاله‌ای از ابهام روبه‌روست، اغاز شد. مسئولان فدراسیون فوتبال با پافشاری مجدد بر موضع خود بر سر داشتن قرارداد اسپانسرینگ با شستا، از زیر بار بدهی به این مجموعه شانه خالی کرده‌اند تا بار دیگر توپ در زمین شستا بیافتد.

سکوت شستا

شستا که این روزها به‌شدت درگیر موضوع عرضه اولیه 10 درصد از سهام خود در بورس اوراق بهادار بود، واکنشی به این ادعا نشان نداد تا بار دیگر ابهام‌ها در مورد این بدهی 30 میلیارد تومانی به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شود. حال باید منتظر نشست و دید که شستا بابت این طلب از فدراسیون فوتبال شکایت می‌کند یا دو طرف با مصالحه بر سر این مورد، بار دیگر بر ابهام‌های پیرامون آن سرپوش می‌گذارند.

اما سوالی که این روزها بسیار مطرح می‌شود، این است که در حالی که 10 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در بورس عرضه شده و سهامداران این شرکت هم‌اکنون به طور مستقیم در سود و زیان آن شریک هستند، آیا تصمیمات این‌چنینی و ابهاماتی از این دست که دور از شان و الزامات یک شرکت بورسی که معمولا به عنوان شرکت‌هایی با عملکرد شفاف شناخته می‌شوند است، بار دیگر تکرار خواهد شد؟

انتهای پیام.

مرتبط با : شستا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز