سهام شستا چرا ریزش کرد؟

ریزش حدود 20 درصدی سهام شستا در روز یکشنبه 26 مرداد 99 اتفاقی بود که بسیاری از سهامداران این شرکت را شوکه کرد اما سوال اینجاست که این اتفاق چرا رقم خورد؟

به گزارش کاماپرس، سهام شستا در حالی روز یکشنبه با ریزش 19/24 درصدی مواجه شد که طی روزها و هفته های متوالی با استقبال شدید و صف خرید متقاضیان روبرو بود و گزارش های مالی این شرکت نیز نه تنها حکایت از روندهای نگران کننده نداشت بلکه آخرین گزارش های مالی این شرکت که منجر به توقف نماد شستا – به دلیل افشای اطلاعات بند الف – در بورس شده بود هم تعدیل مثبت در سود را پیش بینی کرده بود.

جو هیجانی؛ علت اصلی ریزش شستا

داود زاهدی کارشناس بازار سرمایه در این باره با بیان این که علل ریزش قیمت سهام شستا را باید در جنبه های روانی و جو هیجانی بازار جستجو کرد، به کاماپرس گفت: سهام شستا از جمله سهام بنیادی بازار است که نمی توان به سادگی از حبابی بودن قیمت آن سخن گفت و برخلاف بسیاری از شرکت های بورس که با وجود زیان های انباشته سنگین سهام آنها با قیمت های بالا معامله می شود، شستا ظرفیت های سودآوری فراوانی در زیرمجموعه ها و شرکت های تابعه متعدد خود دارد.

وی تاکید کرد: اقبال سهامداران به سهام این شرکت نیز معطوف به همین ظرفیت سودآوری شرکت های تابعه و دارایی های سرمایه ای قابل توجه شستا است.

آریاک سفر

خسارت بورس و شستا از ناهماهنگی های دو وزارت خانه

زاهدی با بیان این که دامنه تزلزل در بورس از هفته گذشته با تصمیمات ناهماهنگ دو وزارتخانه نفت و اقتصاد آغاز شد و دامنه این تزلزل این هفته به شستا کشیده شد، افزود: جو هیجانی روز گذشته که از هفته قبل آغاز شده بود در سهام شستا که  بسیاری از سهامداران حقیقی آن  سرمایه گذاران تازه کار و سهام اولی هستند موجب فروش های احساسی آنها شد و بخشی از ریزش سنگین این سهم را رقم زد.

فروش سهم برای حفظ سود 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که عده ای از سهامداران نیز برای حفظ سود خود به فروش سهام شستا پرداختند، گفت: بسیاری از سهامداران آموزه هایی از قبیل در نظر داشتن حد ضرر و زیان برای یک سهم را از اصول ابتدایی سهامداری می دانند و بعد از گذر شستا از حد ضرر و زیان آنها– که شاید بین 10 تا 12 درصد بود –  در دقایق ابتدایی معاملات شستا ، موج دیگری از فروش در این سهام به راه افتاد. این فروش ها بیشتر برای حفظ سودی بود که طی هفته های اخیر از افزایش قیمت این سهام به دست آمده بود.

افق پیش روی سهام شستا 

زاهدی در پایان درباره آینده سهام شستا، اظهار کرد: سهام شستا با وجود ریزش سنگین روز قبل کماکان دارای ویژگی ها و مزیت های مثبتی است که این سهام را در فهرست سهام بنیادی و ارزنده بورس قرار می دهد و بر این اساس می توان گفت با فروکش کردن امواج هیجانی سهام شستا به روند صعودی باز می گردد که البته این فرآیند همچون همیشه به تصمیمات دولت و عوامل اقتصادی و سیاسی نیز بستگی دارد.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : شستا
نرم افزار حسابداری
آسیاتک
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز