سهام ایران خودرو و سایپا گران تر از رنو و مزدا !

لست سکند

رشد پرشتاب خودروسازان داخلی باعث شده با وجود پاندمی کرونا و افزایش نرخ ارز، در بازار جهانی ارزش سهام ایران خودرو و سایپا بالاتر از خودروسازی های معرف جهان برود.

به گزارش کاماپرس؛ با وجود اینکه همه‌گیری کرونا، موجب تعطیلی شرکتهای خودروساز ایرانی در مقطع ابتدایی امسال شد، اما به نظر می‌رسد بازار داخلی رشد پرشتابی را در پیش گرفته است. بر اساس آماری که چندی پیش ایران خودرو ، سایپا و پارس‌خودرو در سایت کدال سازمان بورس ارائه کردند این سه خودروساز در پایان دومین ماه از سال‌جاری توانسته‌اند در مقایسه با آمار تولید ارائه شده در اردیبهشت سال ۹۸ رشد ۳/ ۱ درصدی را تجربه کنند. این در حالی است که به نوشته دنیای اقتصاد؛ با وجود افت سهام بسیاری از شرکتهای خودروسازی جهان همزمان با شیوع کرونا؛ ارزش بازار سهام شرکت ایران‌خودرو با سبقت از شرکت فرانسوی رنو، در میان ۱۵ خودروساز بزرگ جهان جا گرفت و سایپا هم با جای گرفتن در رتبه هجدهم در جمع ۲۰ شرکت بزرگ جهان ایستاده است.

رشد بورسی مثبت، سود منفی

به نوشته دنیای اقتصاد؛بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، سهام ایران‌خودرو با نماد«خودرو» رشدی معادل هزار و ۲۱۱ درصد را ثبت کرده است. سایپا با نماد «خساپا» دیگر غول خودروسازی ایران نیز در این بازه زمانی با افزایش ۷۸۳ درصدی همراه شده است. این در حالی است که به نوشته دنیای اقتصاد؛ وضعیت سودآوری این شرکت‌ها چنگی به دل نمی‌زند ایران‌خودرو در ۱۲ ماه منتهی به پایان سال ۹۸، به ازای هر سهم ۵/ ۱۷ تومان و سایپا نیز با زیان ۵/ ۱۴ تومانی مواجه شد.

ضربه دلار به سهام خودروسازی‌ها

راز آسمان پایتخت

با وجود این ارزش بازار دلاری شرکت ایران‌ خودرو به‌عنوان بزرگترین خودروساز داخلی، از ۸ میلیارد دلار فراتر رفت تا شاهد سبقت شرکت ایران‌خودرو از رنوی فرانسه باشیم. به این ترتیب شرکت‌ ایران‌ خودرو با وجود زیان در میان ۱۵ شرکت بزرگ خودروساز دنیا قرار گرفت. این مهم در حالی رقم خورد که به موجب رشد شتابان ارزش دلار در برابر ریال، قسمت عمده ارزش بازار این خودروساز نیز سوخت شد و حتی در صورت ثبات نرخ دلار در محدوده ۱۶هزار تومان، ایران‌خودرو می‌توانست شرکت خودروسازی کیا را نیز پشت سر بگذارد و پس از پژو مقام چهاردهم میان بزرگان خودرویی را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر با احتساب دلار ۲۳هزار تومانی، شرکت سایپا نیز با ارزش بازار ۸/ ۳ میلیارد دلاری، در آستانه رسیدن به شرکت مزدا است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

مرتبط با : ایران خودروسایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “سهام ایران خودرو و سایپا گران تر از رنو و مزدا !

  1. علی گفته:

    اشتباه نوشته تیتر این خبر . خبر درست در حقیقت اینه که رشد ارزش سایپا و ایران خودرو از خودروسازان بزرگی چون مزدا و رنو بیشتره . نه اینکه ارزش باطاریش بیشتر باشه. اصلا ارزش این دو تا خودروساز ایرانی قابل مقایسه با اونها نیست.

  2. سجاد گفته:

    اخه چرا هر چیزی دلتون خواست میگین ارزش دلاری رنو 130 میلیارد دلاره و ارزش ایران خودرو تو سقف قیمتی که بود 6 میلیارد دلار، نزدیک 30 برابر ارزش داره، اصلا بحث سود نیست بحث دارایه ایران خودرو حداقل 30 میلیارد دلار ارزش داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز