سرمایه گذاران ایرانی در ترکیه ضرر می کنند؟!

لست سکند

بسیاری از ایرانیان همچنان در بازار مسکن ترکیه سرمایه گذاری می‌‌کنند، که به نظر این اقدام ریسک‌های زیادی برای آنان خواهد داشت. در حالی که جذب سرمایه از ایران برای ترک‌ها طی چند سال اخیر سود بسیار زیادی داشته است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار مسکن، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از خراسان، از سال 2018 تاکنون ایران همواره بزرگ‌ترین خریدار املاک ترکیه است. سال 2018 در این کشور بالغ بر 3 هزار و 652 ملک توسط ایرانیان خریداری شد. تعداد املاک خریداری شده توسط ایرانی‌ها در سال 2019 به 5 هزار و 423 ملک رسید. اما در سال 2020 بیشتر از 7 هزار ملک در ترکیه توسط مردم ایران خریداری شد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

این میزان در سال گذشته میلادی به 13 هزار واحد رسید که به نوبه خود یک رکورد جدید محسوب می‌شد. اما این خرید ملک یک سرمایه گذاری پرریسک است که هر ساله با موانع جدیدی روبرو می‌شود.

دلایل هزینه بر بودن خرید ملک در ترکیه

وضعیت اقتصادی کشور ترکیه هم مانند ایران دستخوش تغییرات زیادی شده است. ارزش پول این کشور به سرعت در حال نزول است و این باعث می‌شود تا سرمایه گذاران در کشور ترکیه ضرر زیادی را متحمل شوند.

مسئله دیگر قوانین تبعیض آمیز دولت این کشور علیه مهاجران است که شرایط را برای نقل و انتقالات املاک در ترکیه سخت‌تر می‌کند. به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه، بر اساس تصمیم دولت ترکیه، ایرانیانی که ملک یا آپارتمانی را در این کشور خریداری کنند، تنها امکان فروش آن را به سازمان‌های خاصی دارند. این سازمان‌ها هم املاک ایرانی‌ها را 40 تا 50 درصد زیر قیمت واقعی بازار در معرض فروش قرار می‌دهند.

به علاوه هزینه نگهداری آپارتمان و به صورت کلی ملک در ترکیه بالا است. مثلا هنگام خرید و فروش املاک از فروشنده مالیات سنگینی دریافت می‌شود. با توجه به این موارد به نظر هزینه سرمایه گذاری در ترکیه بیشتر از سود آن باشد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز