دلار 30 هزار تومانی و امکان ریزش آن در روزهای آینده

لست سکند

با افزایش قیمت دلار به بیش از 30 هزار تومان ، رئیس کل بانک مرکزی با تشریح دلایل جهش قیمت ارز در روزهای اخیر، دلایلی برای پایدار نبودن قیمت های کنونی ارز در بازار و کاهش آنها در روزهای آینده عنوان کرد.

به گزارش کاماپرس، عبور دلار از مرز 30 هزار تومان در روز پنجشنبه 10 مهرماه برای افرادی که طی روزهای گذشته تحولات بازار ارز را رصد می کردند غافلگیر کننده نبود اما به هر حال از این اتفاق نمی توان به سادگی گذشت.

دلایل مختلفی برای جهش قیمت ارز در این روز عنوان می شود که مهم ترین آنها پیش خور شدن هیجان افزایشی ناشی از خبر تلاش آمریکا برای قطع ارتباط کامل نظام مالی ایران با جهان است.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در یادداشت اینستاگرامی خود با تایید اثر روانی این خبر نوشته است: طی روزهای اخیر بعد ازماجرای مکانیزم ماشه، اخباری نیز در مورد قطع کامل ارتباط نظام مالی ایران با جهان مطرح می‌شود که فارغ از امکان عملیاتی داشتن و میزان تأثیر عملی آن، متأسفانه تأثیر روانی آن در بازار ارز سایه افکنده است.

عبدالناصر همتی در این یادداشت به یک دلیل مهم اشاره کرده است که می تواند در مقابل این جو هیجانی منفی، به عنوان عوامل تعادل بخش در بازار ارز ایفای نقش کند و به نوعی دلار را از ایستادگی در محدوده کنونی بازدارد.

راز آسمان پایتخت

وی نوشته است:همانطور که پیش از این ذکر شد روند عرضه و معاملات حواله‌های ارزی در بازار دوم، در بستر سامانه نیما، بخصوص سه ماهه اخیر، بهتر از قبل شده است.

صادر کنندگان کشور بالغ بر ۸ میلیارد دلار از تعهدات ارزی ۲۷ میلیارد دلاری ایفا نشده خود، مربوط به پروانه‌های صادراتی سال‌های ۱۳۹۸ -۱۳۹۷ را، به تدریج به چرخه اقتصاد کشور آورده و مانده تعهدات آنها به حدود ۱۹ میلیارد دلار کاهش یافته است. میانگین وزنی نرخ ارز در سامانه نیما نیز، با روند کاهشی به محدوده ۲۳ هزار تومان به ازای هر دلار رسیده است، که البته تأثیر خود را به تدریج درنرخ‌های بازار نشان خواهد داد.

اخبار مهم روز را بخوانید:

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار ارز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “دلار 30 هزار تومانی و امکان ریزش آن در روزهای آینده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز