تولید فولاد با حداقل میزان مصرف آب در ذوب آهن اصفهان

بخش صنعتی کشور بین 6 تا 8 درصد مصرف آب دارد. با توجه به مسئله بحران آب و خشکسالی چند سال اخیر در کشور، همواره مجموعه ذوب آهن اصفهان در راستای کاهش مصرف آب تلاش کرده است. در همین راستا در سال 1379، همزمان با به وقوع پیوستن نخستین خشکسالی استان اصفهان، کمیته‌ای به منظور بهینه کردن تجهیزات مجموعه برای صرفه جویی در مصرف آب تشکیل داد.

به گزارش کاماپرس، در حال حاضر سهم ذوب آهن اصفهان از منابع آبی استان، کمتر از 2 درصد اعلام شده است. در این مجموعه بر صرفه جویی مصرف آب از طریق انتقال پساب قابل استفاده در قسمت‌های مختلف تلاش می‌شود. بیشترین مصرف آب در صنعت فولاد، به خنک کردن فولاد مربوط می‌شود. به همین منظور برج‌های خنک کننده این مجموعه تا حد امکان بهینه سازی و تعدادی از این برج‌ها به نوع هیبریدی تبدیل شده است. به علاوه بازسازی و نوسازی برج‌های هیبریدی تا 30 درصد تبخیر آب در آن‌ها را کاهش می‌دهد.

به گفته مهرداد اسماعیلی، مدیر آب رسانی ذوب آهن اصفهان، به منظور کاهش مصرف آب این مجموعه استفاده از پساب شهرهای اطراف در دستور کار قرار گرفت. ذوب آهن اصفهان 10 سال پیش، برای نخستین بار، پساب شهر زرین شهر را که 60 لیتر بر ثانیه بوده، به شرکت انتقال داد.

طی 20 سال گذشته به ازای هر تن فولاد 9 متر مکعب آب مصرف می‌شد. با روند نزولی در سال گذشته به ازای هر تن فولاد، 5 متر مکعب استفاده شد. امسال نیز با برنامه‌های در نظر گرفته شده، مورد انتظار است این عدد به 3/5 مترمکعب به ازای هر تن فولاد برسد.

تلاش ذوب آهن برای بهینه سازی مصرف آب

آریاک سفر

بنا بر اطلاعات در دسترس، در حال حاضر این شرکت در تصفیه خانه فولاد شهر پیشرفت 76 درصدی داشته و در زمینه لوله گذاری این تصفیه خانه تا ذوب آهن اصفهان نیز 37 درصد پیشرفت کرده است. با توجه به این موارد پساب فولاد شهر تا پایان سال 1400 به ذوب آهن انتقال پیدا خواهد کرد.

تعویض برج‌های خنک کننده با برج‌های هیبریدی و عوض کردن برج‌های حرارتی با برج‌های خشک تولید برق از برنامه‌های بلند مدت ذوب آهن اصفهان به منظور بهینه سازی مصرف آب اعلام شده است.

این مجموعه تاکنون بیش از 2 هزار میلیارد تومان به منظور کاهش مصرف آب هزینه کرده است. طبق اطلاعات موجود، فناوری ذوب آهن برای تولید فولاد، روش کوره بلند بوده، در این روش حتی در صورت عدم تولید، مصرف حداقل آب مورد نیاز است. به همین دلیل است که ذوب آهن با توجه به شرایط منابع آبی کشور، به منظور کاهش مصرف آب در تولیدات خود برنامه ریزی می‌کند.

مرتبط با : ذوب آهن اصفهان
نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز