توان ساخت داخل در تولید تجهیزات بندری

تجهیزات بندری

قدرت آفرینی و تولید اقتدار دریایی همسو با سایر مؤلفه‌های دفاعی در عرصه زمینی و هوایی و الکترونیک از اهمیت بسزایی برخوردار است. صنایع دریایی ما امروز از وضعیت مناسبی برخوردار است، نخبگان و پژوهشگران عرصه صنعت دریایی باید با آینده پژوهی، تهدیدات آینده را بررسی و طرح‌های لازم را در اختیار دست اندرکاران قرار دهند.

به گزارش کاماپرس، درحال حاضر با تکیه‌بر توان مهندسان و متخصصان داخلی به خودکفایی در تولید بسیاری از تجهیزات مهم در حوزه دریایی دست‌یافته‌ایم. محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر گفت: سازمان بنادر و دریانوردی توانسته در این بخش اقدامات موثری انجام دهد به‌طوری‌که هدف اصلی ما در این حوزه آن است که بتوانیم با این اقدام اثرات تحریم در حوزه دریایی را کاهش دهیم.

هدف اصلی ما آن است که بتوانیم در این حوزه و از طریق فراخوان و ارائه مناقصات مختلف به تجهیزات مختلف در حوزه‌های بندری دست‌یابیم. وی ادامه داد: به‌طورکلی کالا‌های اساسی و تخلیه و بارگیری طی سال گذشته ازجمله فعالیت‌های اصلی و اولویت‌دار سازمان بنادر و دریانوردی بوده و میزان تخلیه و بارگیری کالا‌ها طی ماه‌های گذشته به‌ویژه در بندر امام خمینی(ره) در مقایسه با سایر بنادر افزایش‌یافته است. وی افزود: روند تخلیه و بارگیری کالا‌های اساسی تسهیل و سرعت آن افزایش ‌یافته و ازنظر عملیات هم میزان جابه‌جایی در مقایسه با سال گذشته رشد چشمگیری داشته است. خوشبختانه همکاری همه دستگاه‌های مختلف به‌ویژه گمرک در تخلیه و بارگیری کالا بسیار خوب بوده و دراین‌ بین توانسته در ترخیص کالا از بنادر همکاری ویژه‌ای داشته باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان بنادر تنها در تولید تجهیزات تخلیه کانتینر از کشتی محدودیت دارد که سعی داریم با همکاری تمامی مهندسان و متخصصان ایرانی آن را به‌زودی به بهره‌برداری برسانیم. همچنین درزمینه توسعه زیرساخت‌های بنادر، با اتکا به مهندسان مشاور و پیمانکاران داخلی می‌توانیم بزرگ‌ترین پروژه‌های بندری را اجرا کنیم. یکی از نمونه‌های بارز این پروژه‌ها توسعه پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی است که با ۱۴۰۰متراسکله، قابلیت پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU معیاری برای اندازه‌گیری حجم کانتینرها معادل ۲۰ فوت (۱/ ۶ متر) را دارا بوده که تقریبا معادل ظرفیت بزرگ‌ترین کشتی‌های کانتینری دنیا است.

به گزارش دنیای اقتصاد، راستاد افزود: به‌طور طبیعی، طراحی چنین اسکله‌هایی ازنظر سازه‌ای و سایر مشخصه‌ها برای پذیرش این کشتی‌ها یکی از پیچیده‌ترین کارهای مهندسی در حوزه زیرساخت‌های بندری است که با اتکا به توان مهندسان مشاور و پیمانکاران داخلی اجرا می‌شود. وی تاکید کرد: یکی از معیارهای مهم ارزیابی کیفیت عملیات در بنادر تجاری میزان تخلیه و بارگیری انواع محموله‌ها از انواع کشتی‌ها است. به لحاظ اینکه در بنادر تجاری کشور از نظر دارا بودن ظرفیت و تجهیزات غنی هستیم توانسته‌ایم میزان تخلیه و بارگیری قابل‌رقابت با بنادر دنیا را ارائه کنیم به‌طوری‌که هیچ دموراژی (کرایه معطلی کشتی) ناشی از فرآیند عملیات تخلیه کشتی‌ها به صاحبان کالا تحمیل نشده، بلکه موارد قابل‌توجهی داریم که صاحبان کالا توانسته‌اند پاداش تسریع در تخلیه را از کشتیرانی‌ها دریافت کنند که حاکی از توانمندی، قابلیت و استفاده از زیرساخت‌ها و روبناهای مدرن بندری است.

آریاک سفر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تشریح توان ساخت داخل در تولید تجهیزات بندری گفت: برای تامین انواع جرثقیل‌ها شامل جرثقیل‌های موبایل ساحلی، جرثقیل‌های کشتی به ساحل، کانتینری و جرثقیل‌های دروازه‌ای که در محوطه‌های کانتینری کاربرد دارند و سایر تجهیزات بنادر از توان سازندگان داخلی استفاده می‌کنیم. از نظر ناوگان عملیاتی بنادر هم برای تامین شناورهایی که وظیفه پهلوگیری و جداسازی کشتی‌ها را بر عهده‌دارند از توان داخلی استفاده می‌شود. همچنین سایر انواع شناورهایی که برای وظایف حاکمیتی کاربرد دارند شامل شناورهای جست‌وجو و نجات دریایی، شناورهای مخصوص مقابله با آلودگی دریایی و شناورهایی که برای سایر عملیات مربوط به ایمنی دریایی کاربرد دارند نیز با استفاده از توان سازندگان داخلی تامین می‌شوند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : سازمان بنادر و دریانوردی
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز