بازگشت آمریکا به برجام باعث سقوط قیمت دلار می شود؟

روز گذشته رسانه های اروپایی و آمریکایی از احتمال بازگشت آمریکا به برجام و مذاکره مستقیم ایران و آمریکا خبر دادند. خبری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی می‌تواند تاثیر زیادی روی بازار سرمایه و به خصوص بازار ارز بگذارد. آیا بازگشت آمریکا به برجام باعث ریزش قیمت دلار می‌شود؟

به گزارش کاماپرس، مهمترین خبر امروز همین خبر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام است، خبری که قطعا بازارهای ایران را تحت تاثیر قرار می دهد. اما این تغییرات احتمالی تا چه حد تاثیر گذار است و آیا می تواند به ریزش قیمت دلار در بازار کمک کند؟

با اینکه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توییتی هر گونه مذاکره مستقیم با آمریکا را رد کرده است، اما از طرف دیگر کشورهای اروپایی و امریکا معتقدند که نیاز به امضای توافقی کاملتر از برجام وجود دارد و به همین دلیل اگرچه روند ایجاد شده برای مذاکره را مثبت ارزیابی می‌کنند اما ادامه مسیر را دشوار و پیچیده می‌دانند.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

با این اوصاف کارشناسان اقتصادی معتقدند همین گشایش پنجره گفتگو ها می تواند چند روزی بازار ارز و سرمایه را تحت تاثیر امواج خود قرار بدهد.
این اخبار با اینکه ممکن است در کوتاه مدت بازارهای ایران را هیجانی کند اما داود سوری، اقتصاددان پیش بینی می کند که این روند چندان ثبات ندارد و انتظار تغییر شگرف و کاهش ماندگار نرخ ارز سرابی بیشتر نیست.

آریاک سفر

سوری درباره تاثیر این اخبار بر بازار ارز در توییتی نوشت : تا دو ماه آینده نتایجی از گفتگوهای برجامی به دست می‌آید، اما شیر فلکه ارزی به اندازه قبل از تحریم باز نخواهد شد تا دولتهای بعدی آزادی عملی بیشتر از خرید دارو و غذا داشته باشند.

این اقتصاددان همچنین تاکید کرده است که با تسهیل شرایط تحریم تقاضاهای خفته ارزی بیدار می‌شود و فشار نقدینگی و تورم همچنان بر گرده ریال سنگینی می‌کند و چه بسا بیشتر.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز