آلفرد هیچکاک زیر ذره بین اسلاوی ژیژک

کتاب «آنچه همیشه می‌خواستید درباره لکان بدانید اما می‌ترسیدید از هیچکاک بپرسید» نگاهی موشکافانه و فلسفی به فیلم‌های کارگردان بزرگ تاریخ سینما، آلفرد هیچکاک است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، این کتاب که اولین بار در سال 1385 توسط انتشارات گام نو ترجمه و منتشر شد، اخیرا برای دومین بار به زیر چاپ رفته است. در این کتاب، تعدادی از فیلسوفان معاصری مانند اسلاوی ژیژک، فردریک جمیسون، آلن‌کا زوپانچیچ، پاسکال بونیتزر، استوژان پلکو، میران بوژوویچ، ملدن دولر، میشل شیون و رناتا سالکل در قالب مقاله‌های مستقل اما به هم مرتبط مضمون‌ها، فیلم‌ها و جهان فکری هیچکاک را مورد کنکاش قرار داده‌اند. اغلب این متفکران به شیوه‌های مختلف به اندیشه‌های ساختارگرایی و پساساختارگرایی و پست‌مدرنیستم نزدیک هستند.

کتاب با مقدمه‌ای به قلم اسلاوی ژیژک آغاز و با موخره‌ای از همین اندیشمند به پایان می‌رسد. 10 مقاله دیگر این کتاب توسط مهدی و مهرداد پارسا، محمدرضا آخوندزاده، محمد ایزدی و حمید امینی ترجمه شده‌اند.

آریاک سفر

ژیژک در مقدمه تاکید می‌کند که برای تحلیل رویکردهای سه‌گانۀ رئالیستی، مدرنیستی و پست‌مدرنیستی هیچکاک، فیلم‌های او را در پنج دوره زمانی متفاوت تفکیک می‌کند.

خواننده‌ای می‌تواند از این کتاب لذت ببرد که هم با فلسفه و اندیشه‌ها و کلیدواژه‌های آن آشنا باشد و هم سینما و آثار هیچکاک را بشناسد. تحلیل‌های جزئی نویسندگان درباره صحنه‌ها و مکالمه‌های فیلم‌های هیچکاک شاید افراد ناآشنا به سینما را تاحدودی خسته و سردرگم کند؛ اما مخاطبانی که آثار هیچکاک را دیده‌اند و پس‌زمینه‌ای فلسفی دارند، از خواندن تک‌تک صفحه‌های کتاب به درکی عمیق‌تر از اندیشه‌های این کارگردان بزرگ دست پیدا می‌کنند.

این کتاب 375 صفحه‌ای با قیمت 84 هزار تومان در بازار نشر در دسترس علاقمندان به سینما و فلسفه قرار دارد. ناگفته نماند که اهمیت این کتاب به حدی است که انتشارات ققنوس نیز آن را توسط مازیار اسلامی ترجمه و منتشر کرده است.

انتهای پیام

مرتبط با : انتشارات ققنوسگام نو
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز